Vertraging voor soepelere regels tweede ecocombiproef

De Vlaamse administratie werkt verder aan een tweede proefproject met ecocombi’s. Volgens onze informatie komt er een netwerk naar Nederlands model en wordt internationaal transport mogelijk. Al zijn er nog juridische bezwaren.

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) werkt al langer aan een tweede ecocombiproject. Het wil komen met soepelere en meer pragmatische regels dan voor het eerste project, dat nog aan de gang is. Er waren zo veel administratieve hindernissen, dat het tot slechts twee supertrucks beperkt bleef. De eerste ecocombi is van NinaTrans, de tweede van Gilbert De Clercq.

Iets meer dan een jaar geleden liet MOW al weten dat er een tweede project zou komen, met soepelere regels. De bedoeling is dat er meer combinaties aan de test kunnen deelnemen, zodat de proef representatiever is. Intussen besliste de Benelux dat grensoverschrijdend verkeer van ecocombi's tussen België en Nederland mogelijk wordt.

Nieuwe criteria

Flows vernam dat wordt gewerkt aan regels die gebaseerd zijn op de Nederlandse. Er zou net als bij onze noorderburen een netwerk gedefinieerd worden, waarop de lange trucks vrij mogen rijden. De vervoerder moet dan alleen een goedkeuring krijgen voor het traject van en naar dat netwerk. Dat netwerk kan groeien naarmate het proefproject vordert.

Ook verkeer binnen de Benelux zou mogelijk worden. In de praktijk zou dat enkele tussen België en Nederland het geval zijn, omdat het Groothertogdom-Luxemburg geen ecocombi’s op zijn wegen wil. Ook het verkeer tussen Vlaanderen en Wallonië wordt beoogd, hoewel het project daar in het slop is geraakt.

Juridisch werk

Een aankondiging van de nieuwe regels is evenwel niet voor morgen, hoewel het de bedoeling was om er vrij snel mee naar buiten te komen. Volgens Koen Peeters, de woordvoerder van MOW, is de wijziging complexer gebleken dan oorspronkelijk gedacht en bevindt zich het dossier nog steeds op juridisch niveau.

“Onze juristen zeggen dat het uitwerken van de teksten en het aftoetsen nog enige tijd in beslag neemt. Een van de knelpunten is dat er regels moeten komen die internationaal vervoer naar Nederland mogelijk maken. Er is overleg nodig om te komen tot een wederzijdse goedkeuring van de lokale vergunningen. Als daar geen afstemming over bestaat, zou een Vlaamse ecocombi in Nederland illegaal rijden eens hij over de grens is”, zegt hij.

“De wil is er dus om zo snel mogelijk een tweede proef te starten, maar het pad naartoe is moeilijker dan verwacht. Toch hopen we in de loop van 2018 concreet van start te kunnen gaan”, klinkt het tot slot.

Philippe Van Dooren