Verscherpte controles aan binnengrenzen kelderen vrachtaanbod

De Europese transportsector is zwak begonnen in 2016. Volgens de transportbeurs TimoCom is er evenwel beterschap op komst.

Volgens het van origine Duitse TimoCom was de verhouding tussen het vrachtaanbod en de beschikbare capaciteit tijdens het eerste kwartaal erg slecht. Het vrachtaandeel kwam neer op 36%, dat is 6% minder dan een jaar eerder. In februari stond er tegen over een vrachtaanbod van 291% zelfs 79% aan aangeboden vrachtruimte. Dat maakte van februari de zwakste maand in 5 jaar tijd.

Volgens chief representative Marcel Frings (foto) van TimoCom hebben de terreurdreiging en de vluchtelingencrisis geleid tot de sluiting van de grenzen in de Schengenzone. Dat had een impact op het vrije verkeer van goederen. TimoCom wordt in zijn evaluatie gesteund door de Duitse logistieke organisatie BVL. “Met de financiële crisis, Grexit en Brexit en de vluchtelingencrisis lijken de uitdagingen voor Europa alsmaar toe te nemen”, zegt Frings. Door onzekerheden en versterkte grenscontroles in het Schengengebied moeten de logistieke dienstverleners voorzichtig zijn. Ze verwachten nieuwe – en kostbare – uitdagingen en veranderingsprocessen. Daar komen ook nog onzekerheden bij over de internationale economische ontwikkeling en de digitale transformatie.”

Koffiedikkijken

Vanaf maart is het vrachtaandeel echter met 12% gestegen, tot 33%, al ging het in maart 2015 nog om 40%. Volgens Frings is daarmee de trend gezet voor de komende maanden. TimoCom verwacht dat, nu het lente is, de economie weer zal aantrekken. Hij verwacht dan ook een toename van het aantal transportopdrachten dat op het TimoComplatform zal worden geplaatst. Of deze trend zich ook in het tweede kwartaal doorzet, blijft koffiedikkijken.

Zie ook: EC komt met stappenplan voor ‘Back to Schengen