Verladers hekelen geheimdoenerij rond Vlaamse ecocombiproef

De Belgische verladersorganisatie OTM zegt blij te zijn dat de eerste ecocombi op Vlaamse wegen rijdt, maar ook zij heeft op een aantal punten kritiek. Vooral het gebrek aan representativiteit van de proef en de geheimdoenerij liggen haar dwars.

Nog eens een keer goed kijken naar de criteria is volgens OTM een must. Wanneer er slechts zo'n vijf of zes dossiers worden goedgekeurd, kan je je vragen stellen over de representativiteit van de proef. "Er zijn absoluut meer deelnemers nodig,” aldus Willem Buitenkamp, specialist wegvervoer van de organisatie.

Hij heeft geen begrip voor het feit dat extra remtesten door de Vlaamse overheid aangehaald worden als oorzaak van de vertraging. “Alles goed en wel, maar moest dat zóveel maanden duren?” luidt de kritiek.

Geheimdoenerij

“Ook de communicatie tussen het Vlaamse ministerie van Mobiliteit en externe partijen is en was op z'n minst moeizaam te noemen,” stelt Buitenkamp. Volgens hem leek het alsof het proefproject met de grootste geheimzinnigheid moest worden omgeven.

“Tussentijdse rapportage over de vorderingen, een lijst met aanvragers en dergelijke kwam er niet. Heel Vlaanderen wilde weten wie uiteindelijk positief door de (initiële) selecties waren gekomen, maar ook daar radiostilte. De vraag rijst waarom dat allemaal zo moet”, vraagt hij zich af.

Benieuwd

“Desalniettemin zijn we natuurlijk positief. De proef is gestart en we zijn benieuwd hoe die gaat verlopen. Regelmatige tussentijdse evaluaties door een speciale commissie zijn door het ministerie gepland. Wie zitten er in die commissie en worden de voorlopige resultaten publiek gemaakt? Het zou getuigen van een moderne communicatie-opvatting om dit te mogen weten", aldus de OTM-verantwoordelijke tot slot.