VBO vraagt ruimte voor ecocombi

Tijdens een werkbezoek bij Ninatrans pleitte VBO-baas Pieter Timmermans voor meer mogelijkheden voor de ecocombi. De ecocombi is één van de vijftig punten uit het mobiliteitsplan van de werkgeversorganisatie.

"Ik moet bekennen dat zelfs ik mijn beeld over de sector moest bijstellen”, evalueert Pieter Timmermans zijn kennismaking met Ninatrans in Leuven. “Het beeld van de zware truck met zwarte rookpluimen en roet klopt echt niet meer. Ik ontdek een bedrijf dat heel sterk inzet op duurzaamheid en innovatie, een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord wil ondernemen. Als werkgeversfederatie kunnen we alleen maar respect tonen. Zonder transport raken de producten van onze ondernemers nergens.”

Timmermans kwam bij Ninatrans ook kijken naar de ecocombi. Sinds januari 2015 rijdt Ninatrans als eerste transporteur met een ecocombi tussen de AB-Inbevfabriek in Heverlee en een warehouse van Katoen Natie in de haven van Antwerpen. De ecocombi is 25,25 m lang en kan een totaalgewicht van 60 ton aan.

Uitbreiding

“De evaluatie na meer dan twee jaar is uitermate positief,” vindt het VBO. “Er was niet het minste incident. De mogelijkheden en beperkingen zijn nu echt wel bekend. Daarom pleiten wij voor een uitbreiding van de mogelijkheden om met zo’n ecocombi te rijden. Twee ecocombi’s hebben de capaciteit van drie traditionele vrachtwagens. De congestie op de wegen heeft onder meer te maken met het aantal bewegingen van voertuigen op de weg. Een project als dit, dat het aantal ritten met vrachtwagens reduceert, moet daarom meer steun krijgen.”

De steun voor de ecocombi past binnen een vijftigpunten plan dat het VBO lanceert tijdens de week van de mobiliteit. “Wij zijn er van overtuigd dat er voor de slechte mobiliteit in ons land niet één zaligmakende oplossing bestaat”, stelt Timmermans. “Daarom lanceren wij vijftig concrete punten die voor een betere mobiliteit kunnen zorgen. Zo blijven we weg van het sloganeske. Onze concrete voorstellen zijn tekens heel haalbaar en goed voor een stukje van de oplossing.”

Absurd

Het VBO pleit, met de ecocombi als voorbeeld, voor een coherent beleid. “Vandaag mag de ecocombi over de volledige Brusselse Ring rijden, behalve een stuk van twee kilometer. Dat stukje is Brussels grondgebied, de rest is Vlaams. In Vlaanderen mag de ecocombi rijden, in Brussel niet. Dat is toch absurd? Laat ons nu toch eens een globale visie ontwikkelen en daarna dan op elk niveau die visie concreet maken.”

Kilometerheffing

Opvallend in de VBO-plannen is ook een pleidooi om de kilometerheffing niet meer te beperken tot vrachtwagens. “Voer een heffing in op alle voertuigen, waardoor je het zuivere gebruik belast. Met dien verstande dat je dan tegelijkertijd de anderen belastingen zoals de verkeersbelasting en de BIV afschaft. Dan belasten we het gebruik, niet het bezit. Je kan zelfs het moment van het gebruik belasten en zo het verkeer meer sturen.”

Bart Timperman