Spoorlijn tussen twee oceanen als alternatief voor Panamakanaal

Bolivië, Peru en Brazilië willen een spoorlijn aanleggen die de Stille Oceaan met de Atlantische Oceaan verbindt. Ze vormt een snellere route voor goederenvervoer naar Europa en Azië. Duitsland gaat een haalbaarheidsstudie financieren.

De 3.750 kilometer lange spoorlijn loopt door de drie Zuid-Amerikaanse landen en verbindt de Peruaanse havenstad Ilo aan de Stille Oceaan met de haven van Santos in Brazilië aan de Atlantische Oceaan. De drie Zuid-Amerikaanse landen zaten recent samen in La Paz. Aan de bijeenkomst nam ook een delegatie deel van Duitse en Zwitserse bedrijven uit de spoorbouw- en banksector, onder leiding van de Duitse staatssecretaris voor Transport Rainer Bomba. Hij tekende er een intentieverklaring voor de financiering van een haalbaarheidsstudie.

In 2014 had Brazilië samen met China al eens de mogelijkheid voor een twee-oceanenspoorlijn onderzocht. Die zou door het Amazonegebied lopen en dat stootte op verzet.

Kortere route

De kostprijs voor het project wordt op 13 miljard euro geraamd. Ook Uruguay en Paraguay tonen interesse in de spoorlijn. Ze biedt een kortere route voor goederenvervoer dan de lange scheepvaartroute rond Zuid-Amerika. Het project wordt het Panamakanaal van de 21ste eeuw genoemd.

De verschillende partijen zijn overeengekomen om vanaf april maandelijks samen te komen om de technische, financiële en wettelijke aspecten van het plan te definiëren. Om het spoorverkeer door de drie landen vlot te laten verlopen, zal ook de douanewetgeving van de drie landen geharmoniseerd moeten worden.

Koen Heinen