TVM Belgium mikt op binnenvaartverzekeringen voor groei

'Wielenverzekeraar' TVM Belgium breidt zijn actieterrein uit naar binnenvaart en pleziervaart. Dat past in zijn evolutie naar algemeen logistiek verzekeraar. De dochter van de Nederlandse groep begeeft zich zo op een moeilijke markt.

“Transportbedrijven worden hoe langer hoe meer multimodaal. Ze vervoeren goederen al lang niet meer via de weg alleen, maar doen dat ook per spoor en per schip. TVM wil al die bedrijven in alle facetten van hun activiteiten ondersteunen met gespecialiseerde oplossingen”, licht algemeen directeur Frank Van Nueten van TVM Belgium die stap toe.

TVM Belgium kan voor zijn nieuw aanbod voortbouwen op de expertise van zijn Nederlandse collega’s. In zijn thuisland is TVM zelf al een tiental jaar op de binnenvaartmarkt actief. Het bouwde in die sector voort op de knowhow van oudere spelers en dekt daarbij een hele resem risico’s af (casco, P&I, ladingaansprakelijkheid enzovoort).

Wielenverzekeraar

Om die producten aan de man te brengen in België, rekent Van Nueten op het netwerk van “600 actieve makelaars” met wie de groep in ons land samenwerkt.

TVM Belgium, dat intussen al een twintigtal jaar actief is, noemt zichzelf een 'wielenverzekeraar'. De huidige portefeuille, goed voor een premievolume van zo'n 75 miljoen euro, heeft vrijwel volledig met het wegvervoer te maken. Het voertuigenpark dat de verzekeraar onder zijn hoede heeft, is een 37.000 eenheden groot, kreeg Flows te horen.

TVM zet zijn aanwezigheid op die markt extra in de verf met acties zoals de uitreiking van de onderscheiding van ‘Ridders van de weg’ aan chauffeurs die jarenlang schadevrij rijden, en de opening van spiegelafstelplaatsen voor trucks.

Moeilijke markt

Binnenvaart was voor Belgische transportverzekeraars de jongste jaren een markt waar de situatie niet altijd bijzonder rooskleurig was. Binnenvaartcasco (verzekeringen die met het schip zelf te maken hebben) zijn de kleinste tak in hun bedrijvigheid met een aandeel in hun totaal premievolume van om en bij 6%. De resultaten en marges laten wel vaker te wensen over.

Vanuit Nederland is TVM overigens al actief in dat segment (net zoals Belgische verzekeraars dat buiten de eigen grenzen zijn). Van de 1.250 binnenvaartschepen in de Belgische binnenvaartvloot, de vierde grootste in Europa, hebben er al een 250-tal een dekking bij de verzekeraar.

Jean-Louis Vandevoorde