Trucks van Waberer’s in Opglabbeek stonden er illegaal

De trucks die Waberer’s bij JET Transporten tijdens de eindejaarsperiode stalde, mochten er niet staan. De milieuvergunning van het transportbedrijf laat dat niet toe. Het kreeg hiervoor een aanmaning van de gemeente Opglabbeek.

Het was Jan De Baere, directeur van milieuconsultant Avitech uit Damme-Sijsele, die de kat de bel aanbond. Naar aanleiding van het nieuws over de ‘kerstparking’ van tientallen vrachtwagens van de Hongaarse transportfirma Waberer's vroeg hij bij de gemeente Opglabbeek de milieuvergunning op van JET Transport. Die vergunning laat echter maar het stallen van "maximaal vijftig aanhangwagens op de achtergelegen parkeerruimte” toe. Ook vermeldt ze dat er daar aanhangers, maar geen trekkers mogen worden geparkeerd.

 Aan Flows zei De Baere dat hij de gemeente Opglabbeek erop gewezen heeft dat de stalling van de trucks van Waberer’s dus niet conform was de milieuvergunning en dat hij daarom vroeg hier toezicht op te houden.

Aanmaning

De communicatieambtenaar van de gemeente Opglabbeek bevestigde ons dat er effectief is vastgesteld dat er een tachtigtal combinaties op de parking van JET Transport stonden. “Wij hebben het bedrijf op 27 december een brief gestuurd met de vraag om zich in regel te stellen. Het moet met andere woorden de milieuvergunning laten aanpassen”, zegt hij.

Een boete kreeg het transportbedrijf niet. “Wij willen het eerst de kans geven om zich in regel te stellen”, luidt het.

Twee maten, twee gewichten

De Baere benadrukte tegenover Flows dat zijn actie niet specifiek tegen JET Transport is gericht, maar dat hij er ruchtbaarheid aan wou geven dat Vlaanderen voor milieuvergunningen volgens hem twee maten en twee gewichten hanteert. "Ik ben beroepshalve bezig met de Vlaremwetgeving, meer specifiek inzake de regels rond geluid en trillingen. En ik moet vaststellen dat veel bedrijven het bijzonder moeilijk hebben om een milieuvergunning te krijgen, terwijl andere de regels aan hun laars lappen en met rust gelaten worden”.

“Vorig jaar was ik verbolgen toen ik las dat Waberer’s zomaar tientallen trucks in de natuur, op een weide mocht stallen, en nu bij een bedrijf wiens milieuvergunning dat niet toelaat. Terwijl ik met de grootste moeite voor mijn klanten aan een milieuvergunning geraak, zelfs wanneer ze op een industriezone gevestigd zijn”, stelt hij nog.

“Bedrijven worden verplicht om soms absurde investeringen te doen om hun milieuvergunning te verkrijgen, terwijl anderen ze niet doen en toch geen straf riskeren. Mijn tussenkomst was bedoeld om dat aan de kaak te stellen en de overheid te wijzen op deze incoherentie”, besluit De Baere.

Philippe Van Dooren