Truckcabines veranderen binnenkort van baksteen naar spits

Het Europees Parlement heeft vandaag dinsdag ingestemd met de spitsere vrachtwagencabines. Eerder werden al nieuwe regels goedgekeurd die de auto’s en trucks veiliger maken. Zo zullen de truckcabines direct zicht op hun omgeving moeten hebben.

De ‘baksteenvormige’ trucks kunnen in de toekomst spitser zijn. Zo worden ze aerodynamischer en kunnen ze brandstof besparen. Volgens de groene lobby Transport & Environment zijn ze ook veiliger omdat er minder dode hoeken zijn, al twijfelen truckconstructeurs daaraan.

Om ze spitser te maken, mogen de cabines langer worden. De nuttige lengte van de vrachtwagens zal niet wijzigen. Het parlement besliste dat de nieuwe trucks van september 2022 op de Europese wegen mogen rijden. Dat dit snel zal gebeuren, is heel onwaarschijnlijk, tenzij met voorlopige aanpassingen van de bestaande cabines. Om nieuwe cabines te ontwerpen zijn honderden miljoenen investeringen nodig. Dat vraagt zeer lange afschrijvingstijden. De huidige cabines moeten dus eerst – desnoods versneld – afgeschreven zijn voor de nieuwe types op de markt komen.

Ook moeten de constructeurs wachten op de technische eisen van de ‘direct vision’ cabines. Dat is een apart dossier, dat kadert in een andere wetgeving, de General Safety Regulation.

Direct zicht

Hierover werd overigens vandaag eveneens een politiek akkoord gesloten tussen de Europese overheden. Vanaf 2022 worden een aantal nieuwe veiligheidstechnologieën verplicht. De belangrijkste zijn (voor de volledige lijst klik hier):

  • Voor auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen: waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (bijvoorbeeld smartphonegebruik tijdens het rijden), intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren, en datarecorder bij een ongeval ('black box').
  • Voor auto's en bestelwagens: rijstrookassistentie, precrashsysteem en bij botsingen beter presterende veiligheidsgordels.
  • Voor vrachtwagens en bussen: specifieke eisen om het directe zicht van bus- en vrachtwagenchauffeurs te verbeteren en dode hoeken te elimineren, en systemen aan de voor- en zijkant van het voertuig om kwetsbare weggebruikers op te sporen en te signaleren, vooral bij het draaien.

Het akkoord stelt dat de ‘direct vision’ trucks later dan 2022 verplicht worden, omdat ze een fundamentele herziening van het cabineconcept inhouden. De raampartijen moeten helemaal worden hertekend. De nieuwe regels rond direct zicht worden verplicht voor alle nieuwe types trucks in september 2025. In september 2028 gelden ze voor alle nieuw verkochte trucks.

De technische regels voor de ‘direct vision cabs’ moeten nog vastgelegd worden door technische experten van de Europese Commissie en de constructeurs.

Hoe de regels voor de twee vandaag goedgekeurde dossiers worden gecombineerd, moet nog uitgewerkt worden.

Philippe Van Dooren