Trilogiport definitief “open for business”

Nu alle vergunningen definitief binnen zijn, de mobiele havenkraan operationeel is en een reachstacker alle operaties op de achterkaai kan verzorgen, kan Trilogiport zijn eerste schip ontvangen. DP World maakt er werk van.

Het nieuwe multimodaal platform werd medio november officieel ingehuldigd. Toen ging de brug open die rechtstreeks aansluiting biedt op het snelwegennet. DP World kreeg toen ook de ‘permis unique’ waarmee het van wal kon steken met de uitbouw van de nieuwe installatie. Die werken zijn nu volledig afgerond. “We zijn nu officieel open for business”, zegt Philippe Beaujean, business development manager van terminaloperator DP World.

Kraan en reachstacker

Dat het DP World menens is, mag blijken uit de behandelingstuigen die het op Trilogiport heeft neergezet. Een 100-tonse mobiele havenkraan van het merk Gottwald torent boven het reeds verhard terrein van 4 hectare uit. Een zware reachstacker die tot vijf hoog kan stapelen, zorgt voor de nodige bijstand op de achterkaai.

Intussen hebben vier mensen van DP World post gevat op de nieuwe installatie. De twee kraanmannen kregen bij OCHA in Antwerpen en bij Antwerp East, de binnenvaartterminal van de groep aan het andere uiteinde van het Albertkanaal, de nodige opleidingen.

Lichterdienst

Het is nu wachten op het eerste schip. Een vaste datum is er daarvoor nog niet. “Wij praten met barge operators en potentiële klanten. Het ziet er niet slecht uit. We hopen in februari van start te kunnen gaan.”

“Onze bedoeling is zo snel mogelijk van wal te steken met een lichterdienst op Antwerpen. Wij staan daarbij open voor samenwerking met andere inland terminals, al was het maar omdat iedereen er baat bij heeft dat schepen zo vol mogelijk varen.”

DP World wil minstens driemaal per week pendelen tussen Antwerpen, waar alle deepseaterminals bediend kunnen worden, en Luik. Kleinere schepen inzetten en een dagelijkse frequentie aanbieden is een optie.

Totaaloplossing

Zijn klanten zoekt DP World bij verladers in het Luikse en over de grens in Duitsland, in afwachting dat op Trilogiport de eerste magazijnen uit de grond rijzen en daar logistieke bedrijvigheid ontstaat die voor bijkomende volumes zal zorgen. “Wij bieden hen net als aan de maritieme carriers een totaaloplossing voor hun hele logistieke keten aan.”

De kilometerheffing kan eveneens helpen. “Er wordt op die verbinding nog heel veel getruckt. De lichter is op Luik nochtans vandaag al concurrentieel met de truck.”