Transuniverse trekt intermodale kaart

Transuniverse Forwarding slaat resoluut de intermodale weg in. De Gentse groep koopt een eerste reeks eigen palletwide containers en start in het najaar met een verbinding op Noord-Italië. De bedoeling is dat er snel andere volgen.

Frank Adins, voorzitter van Transuniverse Forwarding, spreekt van een "strategische beslissing", die onder meer is ingegeven door het stijgend chauffeurstekort en de vraag van klanten naar groener vervoer.

“Wij gebruiken het spoor al – bijvoorbeeld met een dienst voor gecombineerd vervoer op Hongarije – maar de praktische organisatie ligt daar bij onze partners. In de nieuwe opzet organiseren we de transporten zelf, met eigen materieel”, voegt hij daar aan toe.

Milaan

Om zijn intermodale ambities kracht bij te zetten, trok Transuniverse enkele maanden geleden al Luc Genot aan. Genot was jarenlang in spoorlogistiek actief bij Lineas en de regionale operator Planisfer. Het bedrijf won ook advies in bij het team van Multimodaal Vlaanderen.

De eerste verbinding die Genot voor Transuniverse opzet, wordt er een op Milaan. De groepagespecialist start op die route met een dienst voor volle vrachten. ““We starten met volle vrachten omdat ze minder tijdsgevoelig zijn dan groepagezendingen en wij eerst ervaring willen opdoen”, legt Adins uit.

De bestaande bediening van Noord-Italië met vrachtwagens blijft behouden. “De intermodale dienst op Italië vult het wegvervoer aan, maar vervangt het niet. Wij zullen opleggers blijven inzetten. We bieden onze klanten een extra dienst aan. Zij zullen kunnen kiezen in functie van prijzen, 'lead time' en CO2-voetafdruk.”

Shuttlewise

De start van de nieuwe spoordienst staat gepland voor “binnen een maand of drie”.

De spooroperator is nog niet gekozen, klinkt het bij Transuniverse. Shuttlewise lijkt op papier een grote kanshebber. Vanuit de haven van Gent legt de Nederlandse groep vijfmaal per week een trein in van en naar de intermodale terminal in Mortara, vlakbij Milaan. Die treinen gaan en komen van op de terminal van Stukwerkers aan het Kluizendok, dat op dezelfde oever van het zeekanaal Gent-Terneuzen ligt als de vestiging van Transuniverse.

Maar of Shuttlewise de spoorpartner wordt, is nog geen uitgemaakte zaak. Vanuit havens als Zeebrugge en Antwerpen bestaan bijvoorbeeld soortgelijke verbindingen. “De onderhandelingen met een aantal operatoren zijn lopende”, geeft Adins aan.

Palletwide

Voor die dienst koopt Transuniverse dertig highcube palletwide 45’ containers aan bij Unit 45 (foto), die tegen dan geleverd zullen zijn. Naast twintig klassieke gesloten containers zitten in die reeks ook tien laadkisten met schuifgordijnen.

Die containers vertegenwoordigen de hoofdmoot van de 300.000 euro die de Gentse logistieker uittrekt voor de eerste fase van zijn intermodale expansie. In dat bedrag zitten ook investeringen in IT. Eigen chassis voor het voor- en natransport in België en Italië schaft Transuniverse niet aan. Die worden ingehuurd.

Andere bestemmingen

Transuniverse plant op termijn bijkomende verbindingen op andere landen, met Zuid-Frankrijk, het Verenigd Koninktijk, Spanje maar ook Roemenië als eerste doelwitten. Roemenië is een belangrijke schakel in het netwerk en de organisatie van de groep.

Jean-Louis Vandevoorde