Transportfederaties: “Geen uitgebuite Filipijnse chauffeurs in België”

Volgens de transportbond BTB rijden honderden Filipijnse chauffeurs rond in Europa aan een hongerloon. Zowel de transportfederatie TLV als Febetra zeggen geen meldingen te hebben ontvangen over Filipijnse chauffeurs in België.

John Reynaert van de vakbond BTB-ABVV beweert nochtans dat er in de Antwerpse haven Filipijnse chauffeurs gesignaleerd zijn. “Voor zover wij weten rijden zij niet in opdracht van een Belgische vervoerder”, voegt hij eraan toe.

De bal ging aan het rollen nadat de Deense vakbond 3F bij een transportbedrijf in Padborg 22 Filipijnse chauffeurs ontdekte die er in erbarmelijke omstandigheden verbleven. Volgens de BTB rijden zij voor het Deense transportbedrijf via een Poolse dochterfirma aan een hongerloon van 2 euro per uur. “De loons- en arbeidsomstandigheden van deze chauffeurs zijn totaal mensonterend”, benadrukt Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV.

Niet de eerste keer

Volgens Reynaert werden in 2013 en 2015 ook al Filipijnse chauffeurs gespot op de Belgische wegen. “In februari 2013 was het Dinotrans uit Letland die massaal Filipijnse chauffeurs inzette. In 2015 ging het om de Nederlandse vervoerder Martin Wismans”, legt hij uit. De Nederlandse transportbond FNV heeft toen ingegrepen en de transportvergunning van Wismans werd ingetrokken.

Febetra en TLV

Bij de Belgische transportfederaties Febetra en TLV zegt men nog geen meldingen uit eerste hand te hebben ontvangen over Filipijnse chauffeurs in België. “Als zij hier aan cabotage doen, moeten ze hetzelfde loon krijgen als een Belgische chauffeur. Als het om internationaal transport gaat niet”, zegt Isabelle De Maegt van Febetra.

“Wij zijn uiteraard tegen dergelijke toestanden en voor eerlijke concurrentie. De Belgische transportondernemingen lijden onder de groeiende oneerlijke concurrentie en sociale fraude. TLV vraagt de beleidsmakers om een eerlijk speelveld te creëren voor elke vervoerder in de volledige EU. Er zijn maatregelen nodig die leiden tot sociale harmonie op een eengemaakte markt, om zo sociale dumpingpraktijken tegen te gaan”, zegt Goele Vandenberghe, beleidsmedewerker van TLV.

Reactie Europa

Margarethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging, heeft ondertussen ook scherp gereageerd. In een interview met een Deense krant roept ze haar collega voor Transport Violeta Bulc op om de regels strenger te maken “zodat chauffeurs niet langer als slaven moeten werken”. Volgens Vestager zorgt dit voor oneerlijke concurrentie, waarbij chauffeurs die volgens het boekje werken uit de markt geprezen worden. In het ‘Mobility Package’ dat momenteel wordt besproken door de Europese Commissie, het Parlement en de lidstaten, moeten er volgens haar duidelijke regels komen voor ‘gelijk loon voor gelijk werk’. De Europese Commissaris waarschuwt dat er daarbij geen sprake mag zijn van compromissen.

Koen Heinen