Omzet Th. Wouters groeit fors met nachttransport en modal shift

Op twee jaar tijd kende Transport Th. Wouters een forse omzetgroei dankzij de overstap naar meer nachttransport en binnenvaart. Dat deed het Antwerpse bedrijf zonder grote uitbreiding van de vloot. De groei werd opgevangen door meer digitalisering.

Transport Th. Wouters is een dochterbedrijf van Trans-Continental Logistics. Voor die logistieke dienstverlener met in totaal 90.000 m² overdekte magazijnopslag in de haven van Antwerpen, geeft Transport Th. Wouters ondersteuning op transportgebied.

“In 2018 hebben we beslist om in te zetten op de modal shift en de nachttransporten. Sindsdien kenden wij een organische omzetgroei van 60%, die we willen bestendigen door verder te gaan op de ingeslagen weg”, zegt Karl Garmyn, directeur bij Th. Wouters. De modal shift vertaalde zich in de inzet van de binnenvaart om de deepsea-importcontainers naar de magazijnen te brengen.

Het bedrijf zet ook meer in op nachttransporten en breidde daarvoor de vloot van 26 naar 32 trekkers uit. Vandaag wordt de helft van de trekkers ook ’s nachts ingezet. “Zo vermijden we overdag de files aan de containerterminals én op de Antwerpse Ring. Tegelijk zorgde de uitbreiding wel voor meer administratie. Zo moet de dispatcher meer import- of exportcontainers toewijzen aan een vrij chassis en de rit klaarzetten voor de chauffeurs in hun planningmodule. Dat vangen we op met nieuwe technologie”, voegt Garmyn toe.

Gps-trackers

Om de 80 chassis beter te beheren, rustte Transport Th. Wouters ze allemaal uit met gps-trackers van Suivo. Die zijn op één dashboard zichtbaar in de planningstool van de dispatchers. Op die manier zien ze meteen welke containers op welk chassis staan, zowel op de eigen parking als bij een vaste shuttleklant. Daar hebben ze permanent 15 tot 35 chassis staan.

“De dispatchers wisten niet altijd welke containers op welk chassis stonden. We hadden ook te weinig zicht op de ‘genset-chassis’ voor diepvriescontainers, en moesten daarvoor steeds rondbellen. In het verleden waren de dispatchers als het ware vaker op zoek naar rollend materieel dan dat ze ritten inplanden”, stelt hij nog vast.

Containers meteen toewijzen

“Nu kunnen ze de import- of exportcontainers meteen toewijzen aan een vrij chassis en de rit in hun planningmodule klaarzetten voor de chauffeurs. We gebruiken de tags ook voor gehuurde chassis – die dienen om piekperiodes op te vangen – zodat we uiteindelijk minder moeten huren”, zegt Garmyn nog.

Als extra voordeel kan Transport Th. Wouters zien welke chauffeur met een beschadigd chassis heeft gereden (gebroken spatborden of kapotte container-twistlocks zijn geen uitzondering). De chassistracering helpt de dispatcher ook om het juiste chassis op tijd naar de jaarlijkse technische controle te sturen en boetes te vermijden.

Philippe Van Dooren