Transport Roosens verstevigt zich in containertransport

Transport Roosens heeft Thuysbaert uit Sinaai overgenomen. De transactie is op 1 april doorgegaan. Beide ondernemingen zijn hoofdzakelijk actief in de containertransporten. De twee ondernemingen worden geïntegreerd, maar de naam Thuysbaert blijft.

Transport Roosens uit Haasdonk, nabij Sint-Niklaas, realiseert ongeveer 80% van de omzet in het containervervoer. De andere activiteiten zijn tanktransport, conventioneel transport per schuifzeilopleggers en transport per gesloten diepladers.

Ook het kleinere Thuysbaert is in vooral actief containertransport, maar ook in distributie met huiftrailers en bulkvervoer van veevoeders. De zetel in Sinaai bevindt zich eveneens nabij Sint Niklaas, in Sinaai. Die zal dan ook verhuizen naar Haasdonk.

De overname van de activiteiten van Thuysbaert betekent voor Roosens een groei van de omzet met ongeveer 30% tot een totaal van 13 miljoen euro. Het wagenpark wordt uigebreid met een 18-tal trekkers en bestaat nu uit ruim 60 trekkers en 170 opleggers. “Tegen het eind van dit jaar worden nog vijf extra trekkers en drie klantspecifieke opleggers gepland”, aldus manager Peter van de Kerkhof aan Flows.

Meer flexibiliteit

“Voor Roosens is dit een belangrijke stap voorwaarts in de ontwikkeling van de onderneming”, zegt Stephan Roosens, die samen met Karolien Van Duyse het familiebedrijf leidt. Dit management-team is dus sinds oktober vorig jaar aangevuld met van de Kerkhof.

Volgens hem is de winst aan flexibiliteit de grootste synergie die uit het samengaan zal ontstaan. “Extra volumes geven extra efficiëntie voor onze containerhub, zeker in het vooruitzicht van de verhuis naar onze nieuwe locatie in het Antwerpse havengebied op Linkeroever. Dat zou eind dit jaar, begin volgend jaar moeten gebeuren”, vult Peter van de Kerkhof aan.

Kilometerheffing

De transactie is tevens ingegeven door de gevolgen van de kilometerheffing en de nood aan meer efficiëntie in de trajecten. “Zoals al onze collega’s baart de kilometerheffing ons zorgen, maar toch zien wij deze maatregel positief in. Wij rekenen erop dat de overheid deze middelen ook zal aanwenden om het mobiliteitsprobleem aan te pakken”, aldus van de Kerkhof.

Tot slot benadrukt hij dat zowel Thuysbaert als Roosens een groot belang hechten aan de kwaliteit van de chauffeurs. “Wij hebben die kwaliteit steeds vooropgesteld. Beide bedrijven werken uitsluitend met Belgische chauffeurs en willen dat ook zo behouden”, zegt hij. “Wij hopen dan ook dat de overheid het beroep van onze Belgische chauffeur terug aantrekkelijk maakt.”