Transport in België duurder door diesel en tolheffingen

De transportprijzen staan in België onder opwaartse druk. De komende dagen zullen ze stijgen onder invloed van de duurdere diesel en de verhoging van de tolkosten in België, Duitsland en Frankrijk. Voor de vervoerders blijft doorrekenen de boodschap.

Sinds enkele maanden stijgt de prijs voor een liter diesel steeds sterker. In België is dat voor een deel te wijten aan de politieke wil om de accijnzen gelijk te schakelen met die van diesel, maar de grootste boosdoener is de internationale markt. De olieprijs flirt al een tijdje – voor het eerst sinds eind 2014 – met de 70 dollar per barrel. Dat is te wijten aan een beperking van de productie door de OPEC en haar bondgenoten, zoals Rusland, maar ook de dreigende handelsoorlog met de VS maakt de markten ongerust.

“De stijgende brandstofprijs baart veel vervoersondernemingen vanzelfsprekend zorgen. Sommigen lichten toe dat veel opdrachtgevers weliswaar begrip tonen, maar dan nog blijft het problematisch om de stijgingen van de dieselprijs altijd en volledig te kunnen doorrekenen”, stelt het ITLB in zijn conjunctuuranalyse voor het eerste kwartaal vast.

“Andere kostprijselementen zijn nog moeilijker bespreekbaar. Zo verlopen de onderhandelingen over de impact van het fileleed vaak stroef en dus zijn de eraan verbonden kosten (tijd, brandstof, administratieve rompslomp, enzovoort, vaak nog minder gemakkelijk door te rekenen”, klinkt het verder.

Een van die kosten zijn de tolheffingen. Sinds februari moeten de vrachtwagens in Frankrijk 0,59 à 2,92% meer 'péage' betalen. Op 1 juli stijgt de kilometerheffing in België door een indexering van de tarieven in Vlaanderen en Brussel. Ook op 1 juli worden de Maut-kosten in Duitsland hoger door de uitbreiding van de tol naar alle hoofdwegen. In januari 2019 worden de tarieven zelf opgetrokken met maar liefst 34%.

Variabele toeslagen

Die evolutie van beide kostenposten maakt het transport duurder. “We gaan onze transportprijzen niet verhogen, maar wel die gestegen kosten doorrekenen. Vandaag steeg de dieseltoeslag van 10 naar 12% en vanaf 1 juli zullen we de gestegen tolkosten een-op-een aan de klanten doorrekenen”, zegt Yves Haud’huyze, COO van Groep Joosen. “De klanten zijn niet ‘happy’, maar doorgaans tonen ze begrip”, voegt hij toe.

Dat bevestigt de salesmanager van een groot Brussels transportbedrijf, die om commerciële redenen niet bij naam vermeld wil worden. “We hebben goede afspraken met de klanten en coherente regels voor de variabele toeslagen. Overigens: wanneer de diesel daalt, daalt ook de toeslag. Wij hebben weinig problemen om door te rekenen. Misschien komt dat door het feit dat veel opdrachtgevers beseffen dat er door het chauffeurstekort een capaciteitsprobleem ontstaat. Goede relaties met de vervoerder zijn dan ook naar de toekomst toe belangrijk.”

Overigens verwacht hij dat het transport, onafhankelijk van de diesel en de tolheffingen, alleen maar duurder wordt. ”De capaciteit wordt krapper en dat zal gevolgen hebben”, zegt hij tot slot.

Philippe Van Dooren