Trafiek BLS Cargo groeit fors ondanks moeilijke markt

De Zwitserse spooroperator BLS Cargo heeft vorig jaar 11% meer treinen gereden dan in 2014. De omzet steeg licht. Nochtans had hij vorig jaar af te rekenen met grote concurrentie op het spoor en van het wegvervoer en met de dure Zwitserse frank.

BLS Cargo is onder meer actief op de Rijn-Alpencorridor tussen Rotterdam en Genua. Tot begin 2015 was de spooronderneming nog voor 45% eigendom van Deutsche Bahn. Toen sloot DB een transitcontract met SBB Cargo en kocht BLS Cargo zijn aandelen terug.

Vorig jaar reed de Zwitserse spooroperator 18.225 treinen, een stijging met 11% in vergelijking met het jaar voordien. De groei situeerde zich in alle segmenten.

De omzet steeg licht van 166,9 miljoen CHF in 2014 tot 170,4 miljoen CHF vorig jaar. De ebit daalde van 3,9 miljoen CHF naar 2,1 miljoen CHF en de nettowinst van 2,5 naar 0,3 miljoen CHF. Vooral de sterke koers van de Zwitserse frank ten opzichte van de euro had een grote impact op het resultaat. Door een consequent kostenbeheer en waardecreatie dankzij onder meer innovatieve grensoverschrijdende locomotiefconcepten kon de financiële druk enigszins verlicht worden.

Zo zetten BLS Cargo en ERS Railways op hun dagelijkse verbinding op de Rijn-Alpencorridor tussen Rotterdam en het Italiaanse Melzo één multisysteem locomotief in, waardoor een snellere transittijd kan gerealiseerd worden.

Moeilijke marktomstandigheden

In de concurrentiestrijd met het wegvervoer dreigt het spoor, na de ontwikkelingen in 2015, steeds meer terrein te verliezen, aldus BLS Cargo. Daarvoor zorgt de historisch lage dieselprijs, die het wegvervoer veel goedkoper maakt, terwijl de energiekosten voor het spoor ongewijzigd blijven. Daardoor verhoogt de prijsdruk voor het goederenvervoer per spoor.

Daarnaast wijst de operator op de toenemende administratieve rompslomp voor onder meer veiligheidsvergunningen, spoortoegang, onderhoud, enzovoort. De complexiteit van het spoorsysteem voor het goederenvervoer neemt ook alsmaar toe en zorgt voor extra kosten. BLS Cargo roept het beleid op om zich bewust te worden van de economische gevolgen van hun beslissingen. Die zorgen er vandaag voor dat de kosten voor het goederenvervoer per spoor de hoogte in gaan, terwijl die voor het wegvervoer dalen.

Gotthard Basis Tunnel

BLS Cargo bereidt zich intensief voor op de opening van de Gotthard Basis Tunnel in juni van dit jaar. Zo worden de locomotieven uitgerust met het geactualiseerde veiligheidssysteem, worden werknemers getraind en nieuwe bedrijfsconcepten voorbereid. De operator verwacht echter dat de nieuwe spoortunnel, die deel uitmaakt van de Rijn-Alpencorridor, nog niet onmiddellijk een positieve invloed zal hebben. Dat omdat de capaciteit nog tot 2021 beperkt zal zijn als gevolg van diverse werven voor onder meer de 4-meter corridor. De tunnel zal op termijn alleszins een optimalisering van de bedrijfsconcepten mogelijk maken, zo gelooft de operator.