TMM: “Transportprijzen zullen dit jaar verder stijgen”

De beschikbare capaciteit in het Europese wegvervoer is opnieuw aan het dalen. Begin dit jaar was er een licht herstel, maar dat was zuiver seizoensgebonden. De prijzen zijn weer aan het stijgen en die trend zal zich doorzetten.

Transporeon en Capgemini hebben zopas hun Transport Market Monitor voor het eerste kwartaal gepubliceerd. Die beoordeelt de dynamiek van het Europees goederenvervoer, onder andere op basis van het aanbod op de vrachtbeurs van Transporeon.

“Ten gevolge van het seizoensherstel in het begin van het jaar, is de beschikbare capaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen”, stellen de onderzoekers. “In het eerste kwartaal van 2018 is de capaciteitsindex gestegen met 53,3% naar 110.1 in vergelijking met het kwartaal daarvoor. Maar vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 is de index van het eerste kwartaal van 2018 2,4% lager”. Dat betekent dat begin dit jaar de capaciteit is gestegen – wat zich elk jaar na de eindejaarsfeesten voordoet – en dat vanaf maart de krapte weer is opgedoken, op een hoger schaarsteniveau dan een jaar eerder.

Door die tijdelijke groei van de capaciteit zakten de prijzen in het eerste kwartaal van 2018 naar een index van 92.1. Vergeleken met de prijsindex van begin 2017, steeg de prijsindex met 7,1%. De stijging van de transportprijzen is ook te wijten aan de stijging van de dieselindex. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is die 3% hoger.

Prijzen blijven stijgen

Volgens Lars Vitters, Supply Chain Manager bij het consultingbedrijf Capgemini, ziet men een directe samenhang met de stijgende brandstofprijzen en chauffeurstekorten in Europa. “Hierbij komen nog de verwachte salarisstijgingen van de chauffeurs. Daarover wordt onderhandeld in Europa. We verwachten dat de transportprijzen dit jaar verder zullen stijgen.”

Capaciteitstekort groeit verder

“Vanaf maart hadden de verladers opnieuw minder laadruimte ter beschikking, terwijl de transportprijzen in het eerste kwartaal 7% boven het niveau van vorig jaar lagen. Dit kan betekenen dat de voorspellingen van de dienstverleners kloppen: de capaciteit zal opnieuw schaarser worden doorheen het jaar, zoals dit reeds in 2017 het geval was”, zegt Oliver Kahrs, director Business Development bij Transporeon.

Volgens hem wordt dit vermoeden bevestigd door statements van de Europese Commissie, die een robuuste economische groei in Europa blijft voorspellen.”

Philippe Van Dooren