TLV: "Door hamsteren kunnen transporteurs niet meer volgen"

"De transportbedrijven kunnen de aanvoer van goederen naar de retailers niet meer aan, omdat er nog altijd te veel mensen hamsteren", dat zegt TLV aan Belga. De transportfederatie vraagt de consument om niet langer te hamsteren.

"Iedereen hoopte dat het na de eerste 'hamstergolf' zou over zijn", zegt Lode Verkinderen aan Flows. "Dat is blijkbaar niet gelukt. We botsen toch stilaan op onze grenzen. Dat hebben eerdere oproepen al aangekaart. Maar dat volstaat blijkbaar niet. De retailers hebben inderdaad volle magazijnen, zoals in de media aangetoond. Maar de producten moeten wel van die magazijnen naar de winkelrekken raken. Het zou wel eens nog anderhalve week kunnen duren voor we van volledig gevulde rekken voor alle producten kunnen spreken. De consumenten moeten écht dat onnodige hamstergedrag stoppen."

Zal u niet het tegengestelde bereiken met uw oproep?

"Ik wil echt geen olie op het vuur gooien. Integendeel. Maar ik kan alleen maar vertellen wat onze leden, die voor de retail rijden, vaststellen. We botsen werkelijk op onze limieten. De mensen moeten inzien dat hamsteren niet nodig is en de zaken alleen moeilijker maakt."

De overheid verlengde de rij- en rusttijden en verlengde ook de geldigheid van de keuringsattesten. Volstaat dit niet om die pieken op te vangen?

"De overheid doet wat ze kan. De aanpassing van de rij-en rusttijden geldt tot 28 maart. Ik weet niet of dat qua termijn zal volstaan. De keuringsattesten voor opleggers zijn ook vier maanden langer geldig. Dat is een goede zaak, want door de sluiting van de keuringsstations lopen de grote transporteurs achter met de keuringen van hun opleggers. Gelukkig gaat de keuring voor zwaar transport woensdag weer open."

De overheid krijgt een goed rapport?

"Het had inderdaad veel slechter gekund. Gelukkig heeft de overheid gezien dat alle schakels in de logsitieke keten een uitzondering moesten vormen in wat we geen lockdown mogen noemen. Zonder die uitzondering zou al snel niet meer gesproken worden van hamsteren, maar van plunderen."

Kunnen transporteurs die normaal gezien andere goederen vervoeren niet voor de oplossing zorgen? Een trekker hangt toch snel voor een andere oplegger?

"Dit gebeurt nu al zeer vaak. De beschikbare aangepaste opleggers zijn vaak al in gebruik. Maar vrachtwagens die leveren aan sectoren die momenteel plat liggen, kunnen niet zomaar ingezet worden voor levering aan de retail. Je kan bijvoorbeeld een vrachtwagen die paletten bakstenen levert in de bouwsector niet inzetten voor de levering van bijvoorbeeld toiletpapier. Er zijn ook wettelijke beperkingen. En ook koeling is vaak essentiëel."

Terwijl de ene transporteur niet kan volgen, zit de andere dus thuis?

"Er zijn transportniches die helemaal plat liggen. Wie decors of muziekinstrumenten vervoert, heeft nu niks te doen. Transportbedrijven die aan de bouw leveren, vallen ook stil omdat veel werven stilaan stilvallen. Er zijn dan ook veel vragen naar mogelijkheden voor tijdelijke werkloosheid."

Bart Timperman