Contargo bouwt zes elektrische binnenschepen

Multimodaal operator Contargo heeft een 'toekomstvisie 2030' om flexibel op nieuwe marktontwikkelingen in te spelen. Daarbij wordt het multimodale vervoer uitgebreid met elektrische binnenschepen, meer spoorvervoer en extra terminalcapaciteit.

Met de ‘Contargo Visie 2030’ wil de groep zowel een aantal projecten rond megatrends omzetten als het multimodale vervoer verder uitbreiden. Wat dat laatste betreft ziet de groep ook interessante perspectieven richting zuidelijke havens en de Zijderoute.

Megatrends

De megatrends waarrond een aantal projecten zullen opgezet worden hebben onder meer betrekking op het nieuwe werken, kenniscultuur, neo-ecologie, globalisering, connectiviteit en security. Het bedrijf zegt uit de coronacrisis geleerd te hebben hoe belangrijk het is om flexibel te zijn. Daarom volgt het de marktontwikkelingen en megatrends en past het zijn strategieën hierop aan.

Multimodaal vervoer

Wat het multimodaal vervoer betreft, zal Contargo de komende jaren zes elektrische binnenschepen laten bouwen en een aantal van zijn inlandterminals uitbreiden. Er komen ook elektrische reachstackers. De groep heeft een netwerk van 24 terminals in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland en kantoren in Duitsland, Nederland en België (Antwerpen).

Contargo heeft eigen binnenvaart- en spoordiensten en die moeten tegen 2040 een gelijk aandeel in de modal split hebben. De spooractiviteiten zullen sterk uitgebreid worden. Het wegvervoer daarentegen zal tegen die tijd nog 3 à 4% van de modal split uitmaken. Daardoor kan de CO2-uitstoot van het vervoer tegen 2030 met 30% dalen ten opzichte van de situatie in 2012.

Het bedrijf telt 1.205 medewerkers en realiseerde vorig jaar een omzet van 525 miljoen euro.

Koen Heinen