Tankstation in Heverlee stimuleert investering Ninatrans in lng-trucks

Ninatrans heeft nog eens tien Scania’s G 410 LNG gekocht. “We kunnen uitbreiden omdat er nu vlakbij ons een lng-tankstation is”, zegt zaakvoerder Benny Smets. Eerder nam het bedrijf al een trekker op gas in gebruik.

Tot voor kort tankten de chauffeurs van Ninatrans vloeibaar aardgas in Kallo in de Antwerpse haven. Met de opening van het lng-tankstation in Heverlee-Noord langs de E40 in de richting van Brussel, kan Ninatrans lng tanken op nauwelijks zes kilometer van het bedrijf. Dat vulstation is overigens het eerste in België langs een autoweg.

De vrachtwagens met gasmotor zijn vandaag nog duurder in aankoop, zodat de totale kostprijs voor het transport hoger is. “Maar onze klanten vinden ecologisch transport belangrijk. Daarom onderhandelen we met hen over een aangepaste prijs”, zegt Benny Smets. Volgens hem is op dit moment de gasmotor de meest geavanceerde oplossing om milieuvriendelijker te rijden.

De Scania G 410 LNG stoot 15 à 20% minder CO2 uit bij gebruik van aardgas en tot 95% minder bij gebruik van biogas. De gasmotoren zijn bovendien ook stiller dan dieselmotoren en ‘Quiet Truck’ gecertificeerd.

In België betalen vrachtwagens die op gas rijden een kilometerheffing, net als de trucks die op diesel rijden. “In Duitsland is dat niet zo. Daar zijn de vrachtwagens op gas vrijgesteld van Maut. De overheid zou de transportsector een duwtje in de rug kunnen geven door het Duitse voorbeeld te volgen, zodat meer bedrijven kunnen overschakelen naar gas”, stelt hij.

Ninatrans kocht een eerste exemplaar in oktober vorig jaar. De Scania LNG vloot van het bedrijf telt nu elf voertuigen. Benny Smets (rechts op de foto) ontving de sleutels uit handen van Danny De Braekeleer, Regional Sales manager van Scania.

Philippe Van Dooren