Strijd tegen tachofraude wordt intensiever

De Europese Commissie werkt aan de oprichting van een ‘Tachograph Forum’ waarin experten van de EU en de AETR-landen zullen zetelen om tachograaffraude tegen te gaan. Ook wordt de bestrijding ervan vanaf 2019 efficiënter dankzij de slimme tachograaf.

Dat zegt Transportcommissaris Violeta Bulc naar aanleiding van een parlementaire vraag van Nederlands Europarlementslid Dennis de Jong (Noords Groen Links). Die haalde een artikel van Flows aan over een nieuwe methode van tachofraude om te weten wat de plannen zijn om de fraude de bestrijden.

Volgens Bulc beseffen haar diensten maar al te goed dat er technologie bestaat die zulke praktijken mogelijk maken.

“Sinds 1985 worden de regels rond de tachograaf dan ook regelmatig aangescherpt. Een belangrijke volgende stap daarin is de verordening 165/2014 die de technische eisen bepaalt voor de ‘smart tachograph’. Die zal uitgerust zijn met een GNSS-antenne, die zal toelaten om verschillen op te sporen tussen informatie vanuit de tacho en informatie rond de positionering en de snelheid van de truck, die via satelliet wordt bekomen”, aldus Bulc.

“Die specifieke informatie zal tevens van op afstand gelezen kunnen worden door de handhavingsdiensten, die doelgerichte controles langs de weg zal kunnen uitvoeren. De slimme tachograaf zal ten laatste vanaf juni 2019 gemonteerd moeten worden in nieuwe trucks”, aldus de Transportcommissaris nog.

Tachograph Forum

Daarnaast kondigt Bulc aan dat DG MOVE werkt aan de oprichting van het ‘Tachograaf Forum’, waarin experten van de EU-lidstaten en de AETR-landen zullen zetelen.  In die laatste gelden iets andere rij- en rusttijden, maar ook zij gebruiken een tachograaf. Die landen zijn Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan en Wit-Rusland.

Deze werkgroep zal verschillende technische aspecten van de tachograaf onderzoeken, waaronder de methodes die gebruikt worden om te frauderen. “Wij verwachten dan ook dat het ‘Tachograph Forum’ voor de nationale overheden een nuttig instrument zal zijn om meer kennis op te bouwen over de verschillende fraudetechnieken en -technologieën, wat hen dan ook zal toelaten om de controles langs de weg efficiënter en doelgerichter te maken”, aldus Bulc tot slot.