Geslaagde test bij DFDS met hartslagdetectie tegen insluipers

In de haven van Rotterdam is vorige week een sticker voorgesteld die de haven moet beschermen tegen indringers in trailers en containers. Een sensor in de ‘Sentratag’ detecteert de hartslag van indringers en zendt een alarm uit naar een centrale.

De sticker is een project van het bedrijf Embedded Acoustics dat er een prijs mee won in een wedstrijd van het Nederlandse ministerie van Defensie om de haven veiliger te maken.  

Een test op een vrachtwagen van DFDS in Vlaardingen en bij een aantal andere bedrijven toonde aan dat het project haalbaar is. Daarbij werd gebruikgemaakt van een microfoon en een trillingswaarnemer. “De sticker met sensor zelf bestaat nog niet, maar we beschikken wel over de technologie om hem te ontwikkelen”, benadrukt Sander van Wijngaarden, directeur van Embedded Acoustics.

Hartslag

De sticker krijgt een zes millimeter grote sensor die de hartslag van een potentiële indringer kan onderscheiden van andere geluiden. Behalve trillingen kan de sensor ook licht en temperatuur meten, bijvoorbeeld wanneer de deur opengaat. “Wij maken al soortgelijke sensoren die gebruikmaken van radiotechnologie. Met het budget dat we ontvangen als winnaar van de prijs, kunnen we het project verder ontwikkelen”, zegt van Wijngaarden. Daarbij zijn nog een aantal praktische zaken op te lossen zoals wie die stickers gaat plakken en hoe je ervoor zorgt dat ze niet makkelijk te verwijderen zijn. Ook het aantal valse meldingen beperken, waar die naartoe gaan en wie daarvoor betaalt, moet nog uitgeklaard. De prijs van een sticker zou rond de 25 euro liggen.

Eind 2021

Van Wijngaarden rekent nog anderhalf jaar voor het verder ontwikkelen van de sticker, plus een jaar voor een testfase. “Tegen eind 2021 moet de sticker er zijn. Er is belangstelling uit de sector. Alleen de haven van Rotterdam al behandelt jaarlijks 13 miljoen containers. We gaan nu op zoek naar partijen die zo’n sticker niet alleen leuk vinden maar die het project ook verder mee willen ontwikkelen”, besluit hij.

Koen Heinen