Stevige eindspurt hielp Rijsel toch nog aan status quo

Rijsel behandelde vorig jaar in totaal 6,86 miljoen ton en bleef daarmee zowat op het peil van 2014 hangen. In de containersector kon de Noord-Franse binnenhaven wel een nieuw record neerzetten. Het spoor was daar de belangrijkste groeimotor.

Het jaar was voor Rijsel gestart met een terugval van bijna 10% na drie maanden. De Noord-Franse binnenhaven kon die achterstand op 2014 na twaalf maanden toch nog ombuigen tot een bijna-evenwicht. De totale overslag lag uiteindelijk 0,8% lager dan het jaar voordien.

Een “bevredigend” resultaat gelet op de moeilijke economische context, vindt het havenbestuur. Het verwijst in het bijzonder naar de vertraagde bedrijvigheid in de voor binnenhavens belangrijke bouwsector sinds de jongste crisis. “Op zeven jaar tijd vertegenwoordigt dit bijna 1 miljoen ton lading die in andere sectoren gehaald moest worden”, klinkt het.

Spoor enige groeier

De binnenvaart blijft daar het voornaamste slachtoffer van. De overslag via de waterweg op de twaalf sites die Ports de Lille beheert, zakte met 2,3% naar 1,55 miljoen ton. “Dat ligt onder ons ambitieniveau”, geeft woordvoerder Dominique Drapier toe.

Ook het wegvervoer, nog steeds de dominerende transportmodus, keek tegen verlies aan. Het vervoerde volume ging daar met 2,1% omlaag naar 5,17 miljoen ton.

Het lichtpuntje was aan de kant van het spoor te zoeken. Die trafiek verdriedubbelde van 45.200 naar 143.000 ton. “Het spoor heeft zijn peil van voor de crisis teruggevonden. Het was sinds 2008 niet meer boven de grens van 100.000 ton geraakt.”

De trein is zelfs met dit positief resultaat wel maar goed voor pakweg 2% van de totale trafiek.

Containerrecord

De motor achter de groei aan spoorzijde is de container. In die sector verpulverde Rijsel zijn intussen ruim tien jaar oud record van 88.093 teu in 2004. Vorig jaar klom de teller van 83.873 naar 113.723 teu (waarvan 57.821 teu via de waterweg). “Over de jongste twee jaar is de trafiek zelfs met 69% toegenomen”, aldus nog Drapier.

In 2014 droegen vooral de binnenvaartverbindingen met Duinkerke en de Beneluxhavens daar stevig toe bij. Vorig jaar nam de trein de trekkersrol over, met een groei van 36% naar 13.897 teu.

De opstart van de spoordienst van T3M (foto) die vijfmaal per week van en naar Bordeaux en Toulouse pendelt, stuwde de cijfers omhoog. Dat effect was overigens vrijwel meteen merkbaar. T3M bestudeert naar verluidt of het ook op de route tussen Rijsel en Marseille actief zal worden.

Rijsel, Santes, Halluin…

Van de twaalf sites van Ports de Lille is Rijsel zelf nog steeds de belangrijkste met 2,08 miljoen ton. Die stijging met 19% is voor een ruim deel  te danken aan de verhoogde overslag bij Lille Conteneurs Terminal (LCT).

Santes (1,48 miljoen ton) en Halluin (1,18) vullen de topdrie aan. Die tekent samen voor 4,75 miljoen ton overslag. Wambrechies, Harnes en Arques zitten elk rond het half miljoen ton.