Staking… en megabestelling bij DAF Trucks

Vandaag ligt de fabriek van DAF in Eindhoven stil door een staking. Hoewel de assemblagelijnen nu op volle toeren draaien, heeft de actie niets te maken met de werkdruk. De fabriek is het slachtoffer van een mislukt overleg in de metaalsector.

In die sector zijn onderhandelingen aan de gang over een nieuwe cao en een loonsverhoging. De bonden eisen 3,5% meer loon per jaar, terwijl de werkgevers 6,9% verdeeld over 33 maanden voorstellen. Dat komt lager uit dan wat de werknemers willen. De gesprekken zitten hierdoor muurvast.

Volgens de Nederlandse pers hebben de metaalbonden het op DAF gemunt omdat het een “iconisch bedrijf” is voor de sector. Daarenboven gaat het momenteel zeer goed met de vrachtwagenconstructeur. De fabriek produceert opnieuw in recordtempo. Dagelijks rollen in 250 trucks van de band, wat niet meer gebeurde sinds het magische jaar 2007.

Girteka Logistics

Het ziet er niet naar uit dat dit tempo op korte termijn vermindert. Zo heeft DAF zopas bekendgemaakt dat het snelgroeiende Litouws transportbedrijf Girteka 500 vrachtwagens heeft besteld. Het grootste deel wordt tussen juli en oktober 2018 in gebruik genomen.

Volgens Mindaugas Raila, directeur van Girteka Logistics, maken deze trucks deel uit van een plan om de activiteiten door heel Europa verder uit te breiden.

Sinds de oprichting midden jaren negentig, heeft het bedrijf met hoofdkantoor in Vilnius (Litouwen), zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de Europese FTL-transporten (Full Truck Load of volle vrachten). Het huidige wagenpark van Girteka Logistics telt meer dan 4.400 trucks en 4.700 opleggers. De onderneming heeft ruim 9.000 chauffeurs in dienst. Volgens Raila is het succes van Girteka Logistics niet te danken aan lage lonen, zoals vaker bij Oost-Europese transportbedrijven. De chauffeurs verdienen tot 2.000 euro netto per maand en ze genieten van zeer goede arbeidsomstandigheden, zegt hij.

Oevel

In de DAF-vestiging in Oevel (Westerlo), die cabines en assen voor de fabriek in Eindhoven produceert, is er van acties geen sprake. Ook verwacht men niet direct stockageproblemen.

Philippe Van Dooren