Stadsdistributie op vlot in Gent met Blue Line Logistics

VlotGent, een initiatief voor stadsdistributie over water van een Gentse ondernemer gaat een consortium vormen met Blue Line Logistics en Peter Geirnaert. Samen willen ze stadsdistributeurs een platform bieden voor watertransport.

Geert Dekleermaeker van VlotGent is twee jaar geleden gestart met het bouwen van vlotten voor recreatief gebruik op de binnenwateren in Gent. Vandaar is de idee ontstaan om de vlotten ook in te zetten voor goederenvervoer. “Het vlot waarmee we momenteel varen heeft een draagvermogen van 1,3 ton netto en meet 6 meter bij 2,70 meter. Het vaart 100% op zonne-energie en een elektromotor aan een snelheid van 7 à 8 kilometer/uur”, legt Dekleermaeker uit.

Samenwerking

Maandag vond een eerste testcase plaats met vervoer van groenten van een Gentse stadsboerderij. “Wij willen geen rederij zijn. We gaan samenwerken met Blue Line Logistics en Peter Geirnaert. Samen gaan we het consortium ‘Urban Waterway Logistics’ vormen. Er is al interesse vanuit de Europese Transportcommissie. Met De Vlaamse Waterweg zijn we bezig met de keuring. Tegen eind volgend jaar komt er een vlot met een laadvermogen van 5 à 6 ton en nog later een van 25 ton. Dan heb je een volwaardig alternatief voor een vrachtwagen en dat volledig op zonne-energie”, onderstreept Dekleermaeker.

Platform

“Samen met VlotGent en Peter Geirnaert zijn we heel hard bezig om met ‘Urban Waterway Logistics’ onder allerlei vormen watertransport aan te bieden, van een microlevering tot het grotere werk met de Zulu”, zegt Antoon Van Coillie van Blue Line Logistics. “We bekijken wat we samen kunnen doen en wisselen kennis uit. We gaan niet concurreren met de stadsdistributiediensten zoals bpost, Bubble Post, enzovoort, maar willen hen een platform bieden voor transport over water”, zegt Van Coillie.

“We starten met een distributienetwerk over water in Gent en willen dit later uitbreiden naar andere steden. We gaan diverse types vaartuigen aanbieden van de ‘Zulu’ van 300 ton tot een klein vlot van 1,3 ton. Ik zal instaan voor contacten met leveranciers en eindklanten en het organiseren van proefvaarten met bouwmaterialen. De pakjesdiensten zijn al goed vertegenwoordigd in de steden, maar 1.000 kg bouwmaterialen vervoer je niet met een cargofiets. We gaan dat aanbieden als Urban Waterway Logistics, maar blijven alle drie onafhankelijk”, licht Peter Geirnaert toe.

Koen Heinen