Spoorvrachtoperatoren klagen over hoge kost ERTMS refit

Op de ERTMS World Conference in Brussel hebben de spoorvrachtoperatoren de hoge kost van het Europese spoormanagementsysteem aangeklaagd. Ze vragen een financieringsmechanisme voor het 'retrofitten' van locomotieven.

Reinhard Bamberger, tot eind vorig jaar naar nog lid van de raad van bestuur van de Oostenrijkse spooroperator Rail Cargo Austria, vraagt in naam van een task force van een dertigtal spooroperatoren een simpeler en betaalbaar ERTMS.

“Het succes van ERTMS staat of valt met het feit of het ons efficiënter maakt in de markt of niet”, aldus Bamberger. Volgens hem zijn er voorlopig geen positieve business cases voor spooroperatoren. De investering in het retrofitten van de locomotieven, die kan oplopen van 300.000 euro tot 1 miljoen euro, noemt hij onaanvaardbaar. Bamberger zegt bovendien perplex te staan van het dure en tijdrovende vergunningenproces.

Er is volgens hem ook geen ‘masterplan’ voor de uitrol van het systeem, geen centrale sturing voor de overschakeling en er zijn geen standaard ‘on-board units’ (OBU). Bovendien zijn voor de meeste netwerken nog bijkomende nationale oplossingen nodig.

De spooroperatoren zeggen voorstander te zijn van compatibiliteit tussen de OBU's en het systeem op het spoornet en vragen een degelijk financieringsmechanisme voor het retrofitten van de locomotieven.