Spoorvervoer Europa-China al 40% goedkoper

Spoorvervoer tussen China en Europa is volgens de Chinese operator China Railway Express al 40% goedkoper geworden dan in 2011. Het Nederlandse Nunner Logistics, dat actief is op de route, bevestigt dat. Het ontvangt 50% van zijn aanvragen uit België

China Railway Express (CR Express) reed vorig jaar 3.673 treinen op de Nieuwe Zijderoute tussen China en Europa. Dat is een stijging met 116% in vergelijking met 2016 en meer dan in de vorige zes jaar samen. Sinds vorig jaar doet CR Express 36 steden aan in 13 Europese landen vanuit 38 vertrekpunten in China. Dat zijn 23 Europese bestemmingen meer dan in 2016. Tegen 2020 rekent het op 5.000 treinen per jaar.

Terwijl het aantal bestemmingen sterk is uitgebreid, is de transittijd gedaald van meer dan twintig dagen in de beginfase naar veertien tot zestien dagen momenteel.

Trend zet door

De Nederlandse operator Nunner Logistics is actief op de Nieuwe Zijderoute. “De tarieven zijn inderdaad met 40 tot zelfs 45% gedaald. Dat is het gevolg van zowel de grotere volumes als het groter aantal platformen van waaruit de treinen vertrekken”, zegt Erik Groot-Wassink, director special products bij Nunner Logistics. “Door het grotere aantal platforms zijn de kosten van het voor- en natransport lager. We verwachten dat deze trend zich nog verder zal doorzetten”, zegt hij.

De groeiende volumes hebben volgens hem ook te maken met het failliet van rederij Hanjin. “Daardoor zijn de klanten gaan kijken naar verschillende modaliteiten om meer zekerheid te hebben.”

België

Nunner Logistics start op 7 maart een nieuwe verbinding vanuit Amsterdam naar het Chinese Yiwu twee tot driemaal per week. “We krijgen vanuit Antwerpen veel aanvragen. Zo’n 50% van de aanvragen voor onze spoordiensten naar China komen overigens uit België. We zijn ook in gesprek met het Havenbedrijf Antwerpen. De terminal in Amsterdam staat per barge in verbinding met Antwerpen. We verwachten dat in een volgende fase er vanuit Antwerpen zelf een initiatief komt om een trein naar China te rijden”, zegt Groot-Wassink.

Koen Heinen