Spoorcorridor Rhine-Alpine pas vanaf 7 oktober opnieuw vrij

Uit grondig onderzoek blijkt het spoor op de corridor Rhine-Alpine bij het Duitse Rastatt pas vanaf 7 oktober kan worden vrijgegeven. Op de plaats van het incident moet een 120 meter lange betonplaat worden gelegd.

De betonplaat van een meter dik moet de ondergrond stabiliseren en dient als basis voor de nieuwe sporen. In totaal moet 150 meter aan bovenleidingen en sporen gedemonteerd en opnieuw opgebouwd worden.

In een persmededeling zegt spoornetbeheerder DB Netz dat het zich een kortere periode voor de heringebruikname van het spoor had voorgesteld, maar dat het veiligstellen van de tunnel en de veiligheid op het bovengrondse spoor prioritair zijn.

De beschadigde tunnelkoker is ondertussen gestabiliseerd. Met een prop beton werd de 4 kilometer lange intacte tunnel gescheiden van de zone waar de verzakking zich voordeed.

Omleidingsroute

De Duitse spoornetbeheerder heeft de Neckar-Alb-Bahn tussen Horb en Plochingen ondertussen als omleidingsroute voor het goederenvervoer voorzien. Op andere mogelijke omleidingsroutes worden spoorwerken ofwel ingekort of uitgesteld om extra capaciteit te creëren. DB Netz is zich bewust van het feit dat de capaciteit op de omleidingsroutes beperkt is en dat de spooroperatoren voor een grote uitdaging staan. Via een zopas opgerichte ‘spoorpadenconferentie’ worden zij van actuele informatie voorzien. De netbeheerder kreeg eerder al kritiek voor de gebrekkige communicatie over het incident.

Door het incident dreigen heel wat productiebedrijven die afhankelijk zijn van spoorleveringen voor hun grondstoffen in de problemen te geraken. Spooroperator DB Cargo heeft beslist voorrang te geven aan grondstoffentransporten voor de chemie, de staal-, de olie- en de papierindustrie.

Koen Heinen