Spoorconnectie Zeebrugge-Dourges zit op koers voor verdere groei

Novatrans, Greenmodal Transport en P&O Ferries zullen hun spoorconnectie tussen Zeebrugge en het Noord-Franse multimodale platform Dourges verder versterken. Ze noemen de resultaten sinds de start in februari goed voor verdere ontwikkeling.

Op Valentijnsdag stuurden de Franse spooroperator Novatrans, Greenmodal Transport en P&O Ferries voor het eerst een trein tussen Zeebrugge en het Noord-Franse multimodale platform Dourges. Sindsdien is er wekelijks een trip in beide richtingen. "We zijn tevreden over hoe de bezetting van de lijn zich ontwikkelt", zegt Thibault Fruitier, algemeen directeur van Greenmodal Transport (op de foto tweede van rechts).

“Het was de bedoeling om onze sterkte op het Franse netwerk aan te vullen met buitenlandse en maritieme bestemming. We vonden hiervoor partners, onder meer in Zeebrugge, voor een milieubesparende, multimodale connectie. Eén trein van gemiddeld 80 teu kan 45 vrachtwagens vervangen, en stoot slechts 3 in plaats van 44 ton CO2 uit. Momenteel zitten we aan een bezetting van 26 à 27 eenheden per trein en die neemt toe. De opstartkosten in het eerste jaar worden mee gedragen door het havenbestuur, Vlaamse en Europese middelen.”

Multimodale ambitie 20%

Het havenbestuur van Zeebrugge is gemotiveerd om in multimodaliteit te investeren. “Met 68,4% van ons transport via de weg zijn wij een echte truckhaven. We hebben de ambitie om het aandeel van 13,3% spoorvervoer de komende jaren op te trekken naar 18% en misschien wel 20%”, zegt Johan Abel, logistics manager van het havenbestuur MBZ (rechts op de foto).

“Dit voorjaar alleen al zijn er bijkomende connecties met Novarra (Italië), Dourges (Frankrijk), Antwerpen en Westdorpe. We werken aan connecties met Duisburg en de LAR in Rekkem, en bestuderen mogelijkheden met Athus, Genk en Trieste (Italië). We zijn ook bijna klaar met een tool voor railway traffic service (RTS) in samenwerking met de havens van Antwerpen en Gent. De terminals van drie grote maritieme operatoren zijn al met het spoor ontsloten: CSP Zeebrugge, CLdN en P&O Ferries.”

Spoor levert kritische massa aan scheepvaart

“We groeien snel in het spoorgebruik”, zegt Geert Willem, terminal manager van P&O Ferries (links op de foto). “Vorig jaar passeerden 65.000 van onze 373.000 vrachteenheden in Zeebrugge per spoor. Dat is een vitaal onderdeel geworden van de multimodale mix om kritische massa te leveren voor onze scheepslijnen. Het was een belangrijke stap dat we hiervoor de juiste partners vonden.”

Greenmodal Transport werkt zich stilaan in het Zeebrugse weefsel in. “Wij hebben akkoorden om containers voor te bereiden voor onder meer Maersk, Cosco Shipping en ONE. In Zeebrugge leveren we vanuit de terminal van P&O shunting naar CLdN, PSA en CSP Zeebrugge”, besluit Fruitier.

Roel Jacobus