Spooraanbod van Antwerpen naar Rijn-Ruhr-Main-corridor uitgebreid

De wekelijkse spoorshuttle van H&S Containerline vanuit Antwerpen naar het Duitse Andernach wordt opgetrokken naar twee roundtrips per week. DB Cargo, dat de tractie verzorgt, wil in samenwerking met de Antwerpse haven nieuwe verbindingen aanbieden.

De spoorshuttle van H&S Containerline verbindt de containerterminals aan het Deurganckdok sinds eind vorig jaar eenmaal per week met de Rijn-Moezelregio via de terminal in Andernach. Om de frequentie te kunnen verhogen, reageerde de operator op de open projectoproep van het Antwerpse Havenbedrijf. Projecten die aan de voorwaarden voor de oproep beantwoorden, genieten een beperkte en in de tijd gelimiteerde financiële ondersteuning. “De financiële ondersteuning van het Havenbedrijf stelt ons in staat om zowel de Antwerpse als de klanten langs de Rijn een duurzaam spoorproduct aan te bieden complementair aan het binnenvaartaanbod”, zegt Heiko Brückner, CEO van H&S Containerline.

Het Antwerpse RKE, dat samen met H&S Containerline en Haeger & Schmidt International deel uitmaakt van de Oostenrijkse Felbermayer Group, staat in voor de dispatching van de spoorshuttle en van de bargedienst van H&S op dezelfde route. Volgens Muriel Marquet, verantwoordelijke Sales & Business Development van RKE, is de spoorverbinding een sneller alternatief voor de binnenvaartverbinding voor zaken die dringend moeten vervoerd worden. De terminal in Andernach (foto) wordt beheerd door H&S zelf in samenwerking met Stadtwerke Andernach.

De financiële ondersteuning van het Havenbedrijf hielp in het verleden ook al om het spooraanbod vanuit Antwerpen naar Oost- en Centraal-Europa uit te breiden. Op de drie verbindingen naar Tsjechië, Polen en Oostenrijk die met deze steun gelanceerd werden, werd ondertussen de frequentie eveneens verhoogd. Ook daar wijzen de operatoren B Logistics, Hupac en Rail&Sea op het belang van deze ondersteuning.

Rijn-Ruhr-Main-corridor

Het spooraanbod op de Rijn-Ruhr-Main-corridor kende de voorbije maanden nog meer ontwikkelingen. Zo startte B Logistics een nieuwe verbinding naar Ludwigshafen en kondigde DB Cargo zijn plannen aan voor de lancering van een DBAntwerp-Rhine-Shuttle met een dagelijkse verbinding op de corridor Antwerpen-Ruhr-Mannheim.

De Duitse spooroperator gelooft in de verdere ontwikkeling van Antwerpen als spoorhaven en wil het spooraandeel in de modal shift verhogen. DB Cargo zou bereid zijn om nieuwe spoorproducten te ontwikkelen in een intensieve samenwerking met de haven.

Koen Heinen