Spitsere vrachtwagencabines al vanaf 2020 op de markt

Nieuws, Mensen
Philippe Van Dooren

De Europese Commissie werkt al jaren aan een wetgeving die langere cabines toelaat. Hun afmetingen zijn vandaag beperkt door de maximaal toegelaten lengte van de combinaties. Een trekker-oplegger mag maximaal 16,5 m lang zijn, zodat met een oplegger van 13,60 m er maar zo’n 2,3 à 2,5 meter overblijft voor de cabine. Als men vooraan 70 à 90 cm toevoegt, kan men afstappen van het ‘baksteenmodel’. Vrachtwagencabines kunnen dan spitser en aerodynamischer worden, wat leidt tot brandstofbesparingen tot 10%. Er zouden minder dode hoeken zijn en zo kunnen meer ongevallen met fietsers en voetgangers vermeden worden. Ook voor de chauffeur kan zo’n cabine veiliger worden, dankzij efficiëntere kreukelzones.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Spitsere vrachtwagencabines al vanaf 2020 op de markt – Flows

Spitsere vrachtwagencabines al vanaf 2020 op de markt

Nieuws, Mensen
Philippe Van Dooren

De Europese Commissie werkt al jaren aan een wetgeving die langere cabines toelaat. Hun afmetingen zijn vandaag beperkt door de maximaal toegelaten lengte van de combinaties. Een trekker-oplegger mag maximaal 16,5 m lang zijn, zodat met een oplegger van 13,60 m er maar zo’n 2,3 à 2,5 meter overblijft voor de cabine. Als men vooraan 70 à 90 cm toevoegt, kan men afstappen van het ‘baksteenmodel’. Vrachtwagencabines kunnen dan spitser en aerodynamischer worden, wat leidt tot brandstofbesparingen tot 10%. Er zouden minder dode hoeken zijn en zo kunnen meer ongevallen met fietsers en voetgangers vermeden worden. Ook voor de chauffeur kan zo’n cabine veiliger worden, dankzij efficiëntere kreukelzones.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login