Slot Booking App BRUcargo in eerste week al succes

Op enkele kinderziektes na, werkte de app feilloos. De zeven ‘pioniers’ waren heel tevreden en pasten zelfs al hun werking aan op basis van de gegevens. Ondertussen zijn er al minstens tien kandidaten om mee in te stappen vanaf april.

Maandag 15 januari werd de Slot Booking App van BRUcargo gelanceerd. Deze nieuwste toepassing op de BRUcloud moet op termijn uitgroeien tot de basis waarop nog tal van andere apps zullen aansluiten. De belangen waren dus groot en de verwachtingen hooggespannen. Niet alleen voor Brussels Airport zelf, maar ook voor de zeven bedrijven die er van in het begin hun schouders onder gezet hebben: afhandelaars Aviapartner en WFS en forwarders Panalpina, Kuehne + Nagel, DHL Global Forwarding, SkyFast en Nippon Express.

Goed gelanceerd

De eerste week is heel vlot verlopen. Zelfs de traditioneel drukke vrijdagspits werd zonder problemen verwerkt. “We zagen dat op vrijdag alle ingeboekte slots ook nageleefd werden. Het toont aan dat de app op piekmomenten een enorme hulp is voor de deelnemende bedrijven en een garantie biedt op een betere service”, zegt Sara Van Gelder, cargo development manager van Brussels Airport.

In de eerste week werden er in totaal 176 slots geboekt. Die werden niet allemaal uitgevoerd. “Maar we overleggen quasi dagelijks via de telefoon met de bedrijven en hebben gisteren ook nog een eerste evaluatiemeeting gehad om vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen. We merken ook dat het in de bedrijven zelf even duurt voor de juiste werkwijze helemaal ingeburgerd geraakt. De problemen zullen dus snel opgelost zijn. We werken nu aan een fiche met een stappenplan voor de chauffeurs voor wie dit ook nieuw is en die de nieuwe werkwijze nog moeten kennen”, aldus Van Gelder.

Ook de andere deelnemers aan het project zijn heel enthousiast. “Bij WFS zetten we 100% onze schouders onder het project en geloven we zeer sterk in de positieve effecten van deze nieuwe applicatie. De eerste week live was in elk geval een klein succes en de WFS BRU medewerkers zijn meer dan ooit enthousiast over de verdere implementatie van de slot applicatie”, zegt Eddy Myngheer, General Manager van WFS.

Ook bij de forwarders is het enthousiasme groot. “De tijdswinst die ik in de eerste dagen gezien heb, is vrij groot”, volgens Jeff Segers, CEO van SkyFast. “Ik heb mijn mensen efficiënter kunnen gebruiken en ze hebben zeker 4 tot 5 uur niet ergens moeten wachten. Op lange termijn gaat dit absoluut tot een kostenbesparing leiden. De magazijniers zijn zeer tevreden omdat ze de goederen zonder problemen kunnen afhalen bij de grondafhandelaars zonder dat ze ergens een uur moeten wachten in het magazijn.”

Snelle aanpassingen

“Door zo kort op de bal te spelen met alle deelnemende bedrijven, en ook ontwikkelaar Nallian doet dat, kunnen we snel aanpassingen doorvoeren”, voegt Sara Van Gelder nog toe. “Zo verhoogde afhandelaar Aviapartner al haar capaciteit omdat ze merkten dat de vraag hoog genoeg was. Dat toont aan dat de statistieken die we doorsturen en de korte communicatielijnen werken.”

“Daarnaast plant Nallian nog aanpassingen die volgende week maandag al doorgevoerd worden, omdat we nog enkele bugs tegenkwamen. We schaven dus continu bij om de app beter te maken.”

Veel extra kandidaten

Het succes van de app is andere bedrijven niet ontgaan. “We hebben in de eerste week al een tiental vragen gekregen van andere forwarders die mee willen instappen in de app. Die gaan we nu allemaal bezoeken om een-op-een het verhaal uit te leggen en de demo te laten zien. Daarnaast zijn we in gesprek met Swissport om alle afhandelaars in het verhaal te kunnen betrekken. Ook als er een nieuwe afhandelaar bijkomt bij de toekenning van de nieuwe licenties, zullen we er hopelijk snel mee rond de tafel kunnen zitten.”

De nieuwe instapdatum is nog niet bekend, maar het doel is wel om nog voor de paasvakantie extra bedrijven toe te voegen aan de app.

Kasper Demol