Slimme tunnelservice: Liefkenshoek tolvrij voor BMW's en appgebruikers

Het proefproject 'slimme tunnelservice' onderzoekt of chauffeurs die door de Kennedytunnel moeten, op een gepersonaliseerde manier kunnen worden omgeleid via de Liefkenshoektunnel. Zo moet de filedruk op de Kennedytunnel worden verlicht.

Het principe van de 'slimme tunnelservice', een proefproject van het Vlaams Verkeerscentrum (deel van het Agentschap Wegen en Verkeer), BMW Group, Be-Mobile en MAPtm, is relatief eenvoudig. Stel dat u een traject voor de boeg hebt van Zelzate naar Brasschaat. In termen van autoverkeer een horrorscenario, vanwege de passage door de oververzadigde Kennedytunnel. Een nieuwe  app (waarvoor u zich hier kunt registreren), gaat na of het niet beter is om te opteren voor de Liefkenshoektunnel.

Digitale voucher

Blijkt dat het geval te zijn, dan ontvangt u een digitale voucher die bij het tolhuisje moet worden getoond, en die recht geeft op een gratis doortocht. BMW biedt de service als eerste aan omdat het als enige constructeur deelnam aan de openbare aanbesteding. De toepassing is, via de smartphoneapp Flitsmeister, ook beschikbaar voor wie met een ander automerk rijdt. 

Nu is de Liefkenshoektunnel al tolvrij bij grote incidenten die het verkeer in de Kennedytunnel in de soep doen draaien. Die maatregel blijft bestaan en staat los van de 'slimme tunnelservice'. De service is er op gericht om individuele reizigerstrajecten te optimaliseren en zo de druk op de Kennedytunnel wat te verzachten. De toepassing geldt overigens alleen voor personenwagens en niet voor vrachtauto's. De vouchers vermelden expliciet datum, tijdstip en rijrichting, zodat ze alleen kunnen worden gebruikt in specifieke situaties. 

Proefperiode

In deze testfase neemt de Vlaamse overheid de kosten van de gratis doortochten op zich, in wezen een vestzak-broekzakoperatie. Verwacht wordt dat de maatregel na die testfase zal evolueren tot een proactieve korting op de tol in de Liefkenshoektunnel. De proefperiode loopt tot de zomer van 2020. 

Het Vlaams Verkeerscentrum bepaalt de parameters die nodig zijn om het systeem te activeren. Er wordt onder andere gekeken naar de verkeersdrukte in de Kennedytunnel en de restcapaciteit van de Liefkenshoektunnel. Wanneer de grenswaarden zijn overschreden, zal MAPtm – die het verkeer in beide tunnels monitort op basis van realtime-verkeersmetingen van het Vlaams Verkeerscentrum – het vouchersysteem activeren. Het testproject in Antwerpen is onderdeel van het Europese project SOCRATES 2.0. Hierin onderzoeken publieke en private partners in verschillende steden en in verschillende situaties hoe zij het beste kunnen samenwerken, zodat dit daadwerkelijk leidt tot betere en slimmere diensten voor weggebruikers. Naast Antwerpen vinden ook proefprojecten plaats in Amsterdam, Kopenhagen en München.

Michiel Leen