Slechts negentien nieuwe ecocombi-trajecten goedgekeurd

De Vlaamse overheid heeft een nieuwe reeks trajecten goedgekeurd waarop ecocombi’s mogen rijden. Het zijn er geen 30 maar slechts 19 geworden. “De belangstelling is er, maar de eisen blijven zeer streng”, zegt Lode Verkinderen van TLV.

De goedgekeurde trajecten maken deel uit van het tweede proefproject in Vlaanderen voor lange en zware vrachtwagens (lzv’s), ook ecocombi’s genoemd. Bij de eerste toelatingsronde zes maand geleden werden 30 zogenaamde ‘aantakkingstrajecten’ goedgekeurd. Lzv’s zijn in Vlaanderen op een basisnetwerk (de autosnelwegen en enkele wegen binnen de havengebieden) toegelaten, maar de trajecten van en naar dat netwerk moeten voorafgaand goedgekeurd worden. Die worden om de zes maand vergund met telkens een maximum van 30 per keer.

Zes maand geleden zijn de eerste 30 trajecten goedgekeurd. Gisteren is in het Staatsblad de nieuwe lijst verschenen. Die telt slechts 19 extra aantakkingstrajecten. Volgens Lode Verkinderen heeft dat niets te maken met de belangstelling van de sector voor de lzv, maar met de eisen op het gebied van verkeersveiligheid, die hoog zijn. “Wij wisten al een tijdje dat het geen 30 trajecten zouden worden. Maar nu vernemen we dat het er maar 19 zijn. Want de eisen zijn streng. Als bijvoorbeeld op een aantakkingstraject de oprit naar de snelweg te kort is, geldt een negatieve score voor het hele aantakkingstraject”, zegt hij.

Dat beaamt Isabelle De Maegt, communicatieverantwoordelijke van Febetra. “Een van de plekken waar ecocombi’s zeker interessant kunnen zijn, is de zone Mechelen-Noord en de nabij gelegen veilingsite voor groenten en fruit in Sint-Katelijne-Waver. Maar omdat een van de opritten te kort is, valt die uit de boot.”

Obstakels

Volgens Verkinderen is de belangstelling van de ondernemers groot en zijn er in het kader van dit tweede proefproject al een aantal obstakels weggevallen. “Lzv’s mogen nu bijvoorbeeld door de Kennedytunnel rijden en ze mogen de Nederlandse grens oversteken. Maar er zijn nog obstakels, waarvan het klein stukje Ring op Brussels grondgebied – de bocht van Vorst – het belangrijkste is.”

Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zijn er momenteel 73 lzv-vergunningen uitgereikt, voor 11 Belgische, 61 Nederlandse voertuigen en een Duits voertuig. “De Nederlanders hebben inderdaad een voorsprong. Met ruim 1.600 vergunde lzv’s in circulatie hebben ze het materieel. En ze hebben veel chauffeurs die de vereiste opleiding hebben gevolgd”, legt hij uit. Hoeveel lzv’s er nu al in Vlaanderen daadwerkelijk rondrijden, is niet geweten. Er is geen meldingsplicht.

Nieuwe trajecten

In totaal zijn er nu dus 49 aantakkingstrajecten vergund. Bij de 19 nieuwe trajecten zijn er onder meer naar het distributiecentrum van Aldi in Izegem, de Ikeawinkel in Zaventem, de vestiging van Volvo Trucks in Gent, de site van Unilin Insulation in Waregem, de zone Brucargo in Machelen en de brouwerij van AB InBev in Jabbeke. Ook Snel Transport in Deinze heeft een traject bekomen.

De kaart met de 49 goedgekeurde aantakkingstrajecten vindt u hier.

Philippe Van Dooren