S’Jegers zet eerste lng-trucks in op Duitsland

Transport S’Jegers uit Laakdal heeft vier trekkers op lng aangekocht. Twee Scania’s werden een maand geleden geleverd, later volgen nog twee Volvo’s. Met die investering wil het bedrijf van Ward S’Jegers in eerste instantie ervaring opdoen.

Het familiebedrijf Transport S’Jegers, dat volgend jaar 25 jaar bestaat, is met de jaren fors gegroeid. Zijn vloot bestaat vandaag uit zo'n 300 trekkers, 600 containerchassis, 250 huiftrailers en een 20-tal combinaties voor koel- en vriestransport met bijbehorende 'gensets' (sets voor generatoren). 90% van die vloot voldoet aan de Euro6-norm. Het bedrijf is onder meer gekend als containervervoerder: jaarlijks vervoert het maar liefst 150.000 containers vanuit de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam richting Benelux, Frankrijk en Duitsland. Daarnaast vervoert het general cargo met huiftrailers, en beschikt het over kipwagens, ‘walking floor’-trailers, tankwagens en frigo-trailers. Daarnaast beschikt het bedrijf over magazijnen – in totaal 25.000 m² – en depots in Tessenderlo, Laakdal en Kallo.

“Door de toenemende vraag van klanten en ons eigen streven om milieubewust te werken, hebben we al langer interesse voor alternatieve brandstoffen. Dat heeft geleid tot de aankoop van vier lng-trekkers: twee Scania’s en twee Volvo’s”, zegt Ward S’Jegers. De trucks op aardgas worden exclusief op Duitsland ingezet omdat ze daar vrijgesteld zijn van LKW-Maut (kilometerheffing). Volgens hem zijn de trucks hierdoor al rendabel.

Vooral ervaring opdoen

Of er ook nadien – wanneer de lng-trucks niet meer kunnen genieten van de Mautvrijstelling – een businesscase is, weet hij nog niet. “We willen met deze investering eerst en vooral ervaring opdoen. Daarom hebben we lng-trucks van twee merken gekocht. Later zullen steeds meer alternatieven voor diesel in de vloot geïmplementeerd worden. Ik denk bijvoorbeeld aan waterstof.”

Geen omrijkosten

Volgens Ward S’Jegers speelde ook de opening van een lng-tankstation op minder dan twee kilometer van het bedrijf een rol, omdat zo omrijkosten worden vermeden. “Omdat het grootste deel van onze ritten richting Duitsland vertrekt vanuit de containerterminal BCTN in Meerhout, passeren onze voertuigen voorbij het Totaltankstation in Ham naast de E313”, zegt hij.

Overigens hebben de chauffeurs een overzicht van alle tankstations waar ze terechtkunnen om lng te tanken. “Als er toch problemen zijn om zich met aardgas te bevoorraden, kunnen ze afstemmen met onze dispatch welk station het best gelegen is op de route die ze volgen”, klinkt het tot slot.

Philippe Van Dooren