Belgische vervoerders claimen 1.000 tot 10.000 euro LKW-Maut terug

Het aantal Belgische transporteurs dat een deel van de LKW-Maut terugvordert, is groter dan verwacht. Zij eisen dat de Duitse overheid 1.000 tot 10.000 euro per jaar terugbetaalt. Uitschieter is een Duitslandspecialist met een claim van 150.000 euro.

Eind oktober bepaalde het Europees Hof van Justitie dat de wijze waarop de LKW-Maut in Duitsland wordt berekend, in strijd is met de Europese regels. Die stellen dat de tol alleen de kosten mag dekken voor het aanleggen en in stand houden van de infrastructuur. Maar Duitsland rekende ook de kosten voor de verkeerspolitie door. Die vertegenwoordigen ongeveer 4% van de Mautkosten.

Dankzij de uitspraak van het Hof kunnen vervoerders dat deel van de betaalde tol terugvorderen van de Duitse overheid. Overal in Europa hebben vervoerdersfederaties hun leden de mogelijkheid geboden om een gezamenlijke claim in te dienen. De meeste doen dat via het advocatenkantoor Hausfeld uit Berlijn, dat de BGL – de grootste Duitse sectororganisatie – uitkoos. Ook Febetra en TLV zijn op die kar gesprongen.

25.000 claims

Naar verluidt richtten al zo’n 25.000 Europese ondernemingen zich tot Hausfeld. Hoeveel Belgische bedrijven daar aanklopten, konden wij nog niet vernemen. “Het gaat om meerdere tientallen, maar geen honderden”, zegt Lode Verkinderen, directeur van beroepsfederatie TLV. De dossierbeheerder bij Hausfeld konden we nog niet bereiken.

Tussen 1.000 en 10.000 euro per jaar

UPTR ging aan de slag met het advocatenkantoor TLA. Volgens advocaat Frederik Vanden Bogaerde hebben een goede 70 leden van UPTR via TLA een claim ingediend. “Dat is toch een vrij significant aantal, want niet iedereen rijdt in Duitsland. En je moet al veel rijden om 'met die 4%' tot een bedrag te komen dat de kosten van de procedure verrechtvaardigt. Voor 300 euro start je er niet aan, want een dossier samenstellen vraagt toch wel wat tijd. Per betrokken jaar variëren de gevraagde terugbetalingen tussen de 1.000 en de 10.000 euro. De uitschieter is een Duitslandspecialist die 4 à 5 miljoen Maut per jaar betaalde”, zegt hij. Daar gaat het dus om een som van ruwweg zo’n 150.000 euro per jaar. Volgens hem zijn er nog altijd dossiers die binnenkomen."

Tot 8 december

De deadline om te veel betaalde Maut over 2017 terug te vragen, is eind dit jaar. Omdat Hausfeld alle dossiers moet kunnen verwerken en eventueel extra stukken moet vragen, konden gedupeerde Febetra- en TLV-leden zich tot vorige vrijdag aanmelden. Maar door de grote belangstelling kunnen ze dat nog tot en met morgen – dinsdag 8 december – doen. Daarna hebben ze nog tot 14 december de tijd om hun aanvraag te voltooien en de benodigde documenten te uploaden.

“UPTR-leden kunnen zich nog tot ongeveer Kerstmis aanmelden” zegt Vanden Bogaerde.

“Bedrijven die dit jaar geen dossier indienen, kunnen door de verjaring geen bedragen meer claimen voor 2017. Maar dat blijft wel mogelijk voor de jaren 2018, 2019 en 2020”, zegt Philippe Degraef van Febetra.

Philippe Van Dooren