Shortsea vraagt én krijgt tweede spoorterminal in haven van Moerdijk

Er komt een tweede spoorterminal in Moerdijk, naast de bestaande Shellterminal. De nieuwe installatie, op de vraag van de shortseadiensten, komt er tegen het jaareinde.

De werken aan de nieuwe terminal zijn begin deze week gestart en zouden tegen het einde van het jaar zijn afgerond. Het gaat om een investering van 470.000 euro, waarvan de provincie Noord-Brabant de helft voor haar rekening neemt.

De volumes op de huidige Shellterminal zijn het voorbije anderhalf jaar sterk gegroeid. Daardoor dreigt een capaciteitstekort. De terminal behandelt voornamelijk containers met consumptiegoederen. De havenautoriteiten hebben beslist om een tweede spoorterminal aan te leggen naast de bestaande installatie. Ze spelen daarmee bovendien in op de vraag van de shortseadiensten in de haven naar de mogelijkheid voor meer spoorshuttles. De terminal ligt vlakbij de kade.

Moerdijk is centraal gelegen tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het is per spoor aangesloten op drie Europese spoorcorridors, Rijn-Alpen, Noordzee-Middellandse Zee en Noordzee-Balticum.

Lineas

De Belgische operator Lineas Intermodal (IFB) onderhoudt zesmaal per week een spoorverbinding tussen Moerdijk CCT en Milaan/Segrate. In februari van dit jaar lanceerde de Italiaanse spooroperator GTS (foto) een nieuwe verbinding tussen Moerdijk en het Italiaanse Piacenza.

Koen Heinen