Rechtstreekse treinen versterken hubfunctie Gent voor DFDS

Vanaf 11 maart trekt DFDS een aantal treinverbindingen van en naar Trieste door naar Gent. Dat past in de versterking van de rol van Gent als draaischijf in intermodale trafieken tussen Noord- en Zuid-Europa.

Op zijn terminal aan het Mercatordok in Gent speelt DFDS ook zijn rechtstreekse aansluiting op het spoor uit. Met de make-over die de installatie in de komende maanden ondergaat, nemen de mogelijkheden op dat vlak nog toe.

Daar wacht DFDS niet op om zijn spooraanbod gevoelig uit te breiden. Vanaf maart zullen treinen rechtstreeks met trailers en containers tot in Gent komen. Lading van en naar Spanje (Barcelona), Zuid-Frankrijk (Lyon en Le Boulou), Italië (Trieste, foto) en Turkije of Griekenland (per schip via Trieste) zal dan niet meer per truck tussen North Sea Port en het Luxemburgse Bettembourg moeten pendelen, al blijft die mogelijkheid bestaan.

In Gent kan DFDS ook ‘non craneable’ trailers (die niet met een kraan behandeld kunnen worden) op de treinen zetten. Dat is goed voor een ruimer cliënteel en het verhoogt de flexibiliteit voor klanten. DFDS investeerde daarvoor in het Nikrasa-systeem.

Snelle transit

“We starten met vijf verbindingen per week”, geeft Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in België, aan. Het gaat om de snelste verbinding op de markt tussen Scandinavië en het Middellandse Zeegebied, voegt hij daaraan toe.

Tussen Göteborg en Trieste bedraagt de transittijd vier dagen, tussen de Zweedse haven en Turkije gaat het om zeven à negen dagen, afhankelijk van de loshaven. Barcelona ligt voor lading op vijf dagen van Zweden, Lyon op vier.

Eigen keten

DFDS smeedt op die manier een intermodale as tussen enerzijds Scandinavië, waar Göteborg met de rorodienst achtmaal per week verbonden is met Gent, en anderzijds Zuid-Europa en Turkije, waar DFDS-dochter U.N. RoRo met zijn grote vrachtroro’s komt laden en lossen.

Een sleutelelement in dat aanbod is dat over de hele keten schepen, terminals en treinen uit de eigen groep als schakels dienen.

Jean-Louis Vandevoorde