Prijzen Europees wegtransport stijgen na forse daling capaciteit

De capaciteitsindex van de Transporeon Market Monitor is tijdens het tweede kwartaal gedaald naar het laagste peil in zeven jaar tijd. Hierdoor stegen de transportprijzen, ondanks de daling van de dieselprijzen. In België is dat niet het geval.

De transportcapaciteit is met maar liefst 41,7% gedaald in het tweede kwartaal van 2017 vergeleken met het eerste kwartaal van 2017. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2016 is de capaciteitsindex 25,2% lager. De forse terugval werd in april genoteerd. De twee maanden nadien was er een zeer licht opvering, maar nog steeds op een zeer laag niveau.

Volgens Marc-Oliver Simon, managing partner van Transporeon, bereikte de transportcapaciteit het afgelopen kwartaal een dieptepunt. “Dat is aan de ene kant te wijten aan de aantrekkende economie en aan de andere kant vermoedelijk aan het tekort aan chauffeurs."

Uitzonderlijk stijging

De prijsindex steeg daarentegen steeg met 17,7% in het tweede kwartaal tegenover het eerste kwartaal. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2016 is de prijsindex gestegen is met 5,1%. De prijzen waren op hun hoogst in de maand juni.

“Ondanks het feit dat de prijsindex zich herstelt na een traditioneel rustig eerste kwartaal op het gebied van transport, is een prijsstijging van bijna 18% vrij hoog te noemen”, zegt Erik van Dort, supply chain director bij Capgemini. Volgens hem zal het dan ook interessant zijn om te zien of de capaciteit zo laag blijft in het derde kwartaal en of de vervoerders zullen kunnen vermijden dat de prijs weer daalt, zoals de afgelopen jaren werd vastgesteld.

Dieselindex daalt

De dieselindex daalde na vier kwartalen van groei naar een indexniveau van 77.7. Deze index is 6,2% lager dan in het eerste kwartaal van 2017.

Volgens Simon is het opmerkelijk dat transportprijzen voor het eerst sinds 2014 in het tweede kwartaal gestegen zijn terwijl de dieselprijzen gedaald zijn. Voor verladers wordt het moeilijker om op korte termijn de benodigde capaciteit te vinden tegen een concurrerende prijs. “Up-to-date tools voor transporttoewijzing zoals online platforms bieden een goede kans daartoe”, zegt hij.

De Transport Market Monitor van Capgemini Consulting en Transporeon beoordeelt elke trimester de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer op basis van geanonimiseerde cijfers van de vrachtbeurs Transporeon.

Situatie in België

Hilde Van den Ameele, economiste bij het Belgisch marktobservatorium ITLB, zegt dat in België niet alle trends terug te vinden. "Wij zijn de cijfers van de conjunctuurenquête voor het tweede kwartaal nog aan het analyseren. Maar onder voorbehoud kan ik zeggen dat ook in België het tweede kwartaal uitstekend was. Dat is altijd het beste kwartaal van het jaar, maar nu toch iets beter, lijkt me", zegt ze.

Ook bij ons lijkt er een zeker capaciteitstekort op te treden. "De vervoerders melden dat de economie weer aantrekt en, meer nog dan de voorgaande kwartalen, melden ze problemen om nieuwe chauffeurs aan te werven. Ze beginnen ook echt te vrezen voor de vergrijzing in de sector".

Voorlopig kan Van den Ameele evenwel niet zeggen of ook in België de transportprijzen stijgen. "Een grote meerderheid meldt stabiele of heel licht gestegen transportprijzen. Maar volgens wat ik lees zou dat vooral te wijten zijn aan de lichte groei van de kostprijs ten gevolge van de indexering van de kilometerheffing en van de loonsverhoging".

De definitieve conjunctuuranalyse van het ITLB verschijnt pas over enkele dagen.

Philippe Van Dooren