Containerterminal op oude Fordsite gedoopt tot ‘Port of Limburg’

De nieuwe containerterminal op de voormalige Fordsite in Genk wordt in de markt gezet als ‘Port of Limburg’. De concessie voor die site werd in 2017 toegekend aan Group Machiels, medeaandeelhouder van Haven Genk en logistiekdienstverlener H.Essers.

De concessie voor de zone C van de voormalige Fordsite beslaat in totaal 50 ha. Daarvan is een deel bestemd voor een containerterminal en een deel voor magazijnen. In maart 2017 werd de concessie toegekend aan H.Essers en Haven Genk, een joint venture van Groep Machiels en staalgroep Aperam. Machiels is ook betrokken bij de ontwikkeling van Genk Green Logistics op de zone B van de Fordsite.

Port of Limburg

Groep Machiels en H.Essers lanceren het project nu als ‘Port of Limburg’. Ze willen de terminal met een capaciteit van 350.000 teu per jaar uitbouwen met een specifieke focus op de duurzame connectie tussen de haven van Antwerpen en het Limburgse hinterland via het Albertkanaal. De combinatie van de ligging met de logistieke troeven van Limburg en de connectie via de haven van Antwerpen met de intercontinentale stromen, moet volgens hen de concurrentiepositie van Limburg in de Euregio (die de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duitse grensgebied beoogt) verder versterken.

In totaal investeren ze 30 miljoen euro in het project. De terminal wordt uitgerust met de modernste technologieën voor onder meer de behandeling van zowel verpakt als bulk gevarengoed, container heating en filling, en drumming-installaties.

Verhuis containeractiviteiten Haven Genk

Haven Genk aan de overzijde van het Albertkanaal behandelt momenteel zowel containers als bulklading. In oktober vorig jaar kondigde general manager Wesley Mazzei al aan dat de containeractiviteiten zouden verhuizen naar de nieuwe terminal op de voormalige Fordsite aan de overzijde. De bestaande terminal zal zich in de toekomst focussen op de behandeling van bulkmaterialen, roestvrij staal en spooractiviteiten. “De optimalisatie van de aanwezige synergieën tussen Port of Limburg en Haven Genk bieden een ongeëvenaard potentieel voor de logistieke ontwikkeling van de regio en de versterking van de trimodale ontsluiting van de voormalige Fordsite”, benadrukt Louis Machiels, voorzitter van de raad van bestuur van Group Machiels.

Aanvulling op Dry Port

H.Essers ziet de terminal als een waardevolle aanvulling op zijn megasite Dry Port. “Van hieruit bieden we onze klanten in binnen- en buitenland oplossingen aan door slimme combinaties van weg, spoor en water. Dit partnership zal onze voorsprong als synchromodale dienstverlener verder vergroten”, zegt Gert Bervoets, CEO van H.Essers.

Momenteel zijn op de site de afbraak-, sanerings- en infrastructuurwerken gestart. Tegen 2023 zou Port of Limburg operationeel zijn.

Koen Heinen