Plan voor spoorshuttle stadsdistributie in Parijs vanuit Dourges

De Belgische spooroperator Eurorail en logistiekgroep XPO Logistics willen begin 2017 starten met een spoorshuttle voor stadsdistributie. Vanaf Delta3 in Dourges zou die een nieuw distributiecentrum in La Chapelle aan de poorten van Parijs bedienen.

De codenaam van het project luidt dan ook ‘Chapelle International’. Partner voor het logistieke platform in La Chapelle is de Franse logistiek vastgoedgroep Sogaris, die ooit nog op het punt stond om in de haven van Brussel een stadsdistributiecentrum te bouwen, maar daar nooit toe kwam.

XPO Logistics zal instaan voor de ontwikkeling, het aansturen en de commercialisering van het nieuwe transportconcept. De logistiekgroep zal ook het wegvervoer en de distributie van de goederen in de stad en omgeving verzorgen.

Eurorail is van oorsprong een Belgische spoorgroep, maar is voornamelijk actief in Frankrijk en Italië. In 2012 richtte de groep samen met het Amerikaanse Railroad Development Corp.(RDC) de joint venture RegioRail op, een spooroperator voor de ‘last mile’. Het is RegioRail dat zal instaan voor het spoorvervoer tussen de logistiekzone Delta3 in Dourges en La Chapelle. Het zal ook zorgen voor de reservatie van spoorpaden bij SNCF Réseau.

Sogaris ten slotte zal een distributieplatform van 45.000 m² in La Chapelle ter beschikking stellen. Op het dak van het gebouw zal de stad Parijs groenten kweken en er zullen ook sportactiviteiten kunnen plaatsvinden.

Chapelle International

In het nieuwe concept worden de laadkisten geladen in de magazijnen van de klanten om dan over de weg naar de terminal in Dourges vervoerd te worden. Daar worden ze op de trein geladen en naar La Chapelle gereden. Met voertuigen op aardgas worden de goederen naar hun eindbestemming gebracht. Dagelijks zouden 60 laadkisten op 30 wagons vervoerd worden.

Volgens XPO Logistics gaat het om een innovatief project dat zonder verbruik van diesel qua tarief concurrentieel is met het wegvervoer. Chapelle International engageert zich voor een doorlooptijd van één dag tussen het laden van de goederen en de aflevering.

De shuttle vertrekt omstreeks middernacht in Dourges en is rond 4.30 uur in La Chapelle. EuroRail beschikt reeds over de nodige rijpaden. Volgens de spoorgroep gaat het om vaste en betrouwbare rijpaden die moeten toelaten om 250 dagen per jaar operationeel te zijn.