Opnieuw beweging in Watertruck-project

De organisatie achter Watertruck+ heeft een contract toegewezen voor het ontwerpen van duwboten voor het project. Er waren eerder procedureproblemen. Volgende week komt er meer nieuws over een doorstart van dit innovatieve binnenvaartproject.

Watertruck+ is een innovatieproject dat met de steun van de Connecting Europe Facility (CEF) het vrachtvervoer over kleine vaarwegen wil stimuleren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kleine duwbakken met en zonder eigen voortstuwing en van duwboten. Vanop de kleinere vaarwegen brengen de duwbakken de goederen naar grotere vaarwegen waar de verschillende duwbakken kunnen gekoppeld worden.

In juli vorig jaar werd een aanbesteding gelanceerd voor de bouw van 34 duwbakken en drie duwboten. De duwbakken zouden midden dit jaar in de vaart genomen worden. Door procedureproblemen heeft het project evenwel vertraging opgelopen en lag het tijdelijk stil, zegt projectmanager Johan Boonen. In de loop van volgende week wordt belangrijk nieuws over het verdere verloop van het project verwacht.

Duwboten

Voor de duwboten werd aanvankelijk een procedure opgestart voor een marktbevraging voor zowel ontwerp als bouwen. “Daarvoor hebben we echter geen gepast offerte ontvangen”, zegt Boonen. In september van dit jaar werd een nieuwe oproep gelanceerd, ditmaal enkel voor het ontwerp. Uit een viertal kandidaten werd het Nederlandse International Naval Engineering Consultants (INEC) geselecteerd. Als alles volgens plan verloopt, kan er tegen eind dit jaar een aanbesteding voor de bouw van duwboten uitgestuurd worden.

Koen Heinen