Oplossing voor grensfiles A12, ellende op E19 in Meer houdt aan

Sinds donderdag kan het vrachtverkeer aan de grensovergang met Nederland op de A12 over een parallelweg en zijn er geen files meer. Aan de grensovergang in Meer daarentegen staan nog altijd lange files en is een oplossing nog niet in zicht.

Volgens het Vlaams Verkeerscentrum wordt er sinds donderdag op de A12 aan de grensovergang met Nederland een onderscheid gemaakt tussen personenwagens en vrachtverkeer. Vrachtwagens kunnen er over een parallelweg de grens over. Daardoor is het fileprobleem daar opgelost.

"Alle vrachtwagens worden afgeleid naar de afrit 11 Zandvliet op de A12", zegt het Havenbedrijf Antwerpen op zijn website. "Vanop de afrit kunnen zij ofwel via de A12 ('green lane') hun weg vervolgen naar Nederland, ofwel via de N101 (Noordlandbrug) BASF en de Noordzee Terminal van PSA (Kaai 913) bereiken."

Voor personenwagens is op de A12 afrit 11 Zandvliet volledig gesloten. Personen met bestemming Zandvliet nemen de afrit 12 Berendrecht. Personen met bestemming BASF of de Noordzeeterminal van PSA (kaai 913) nemen de R2 richting Gent en dan afrit 12 Lillo en de Scheldelaan. Personen die naar Nederland rijden, volgen de A12 en komen zo aan de grenscontrole.

Maasmechelen en Rekkem

Ook aan de grensovergang op de E34 in Maasmechelen en aan de grens met Frankrijk zijn er volgens Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum geen files. “De enige plek waar nog files staan is op de E19 in Meer. Daar vinden de controles plaats op de op- en afritten, waardoor zich lange files vormen”, zegt hij.

Situatie Meer

Volgens een woordvoerster van de federale politie werd er bij het afkondigen van de maatregelen in eerste instantie voor gekozen om overal te werken met één file, zoals in Meer nu nog het geval is. "Hierdoor konden we garanderen dat alle voertuigen gecontroleerd werden en dat de veiligheid van alle betrokkenen gegarandeerd werd. Twee rijstroken openhouden waarvan een voor vrachtverkeer leek ons niet veilig. Onze mensen moeten dan controleren terwijl de vrachtwagens vlak naast hen doorrijden. Die aanpak zorgt er inderdaad voor dat vrachtwagens mee in de file terechtkomen, maar de veiligheid primeert", zegt woordvoerster Jana Verdegem.

Sinds de controles werden ingevoerd is de situatie per locatie herbekeken. Dat leidde onder meer tot de aanpassing op de A12 in Zandvliet. "Ook voor Meer bekijkt de Wegpolitie op dit moment hoe de controle daar efficiënter kan worden aangepakt. Dit met het oog op enerzijds de veiligheid van ons personeel en de weggebruikers en anderzijds een efficiëntie doorstroming van het verkeer. Mogelijk verandert de situatie daar dus de komende uren of dagen, maar voorlopig blijft de manier van controleren onveranderd", zegt ze. 

Transport Roosens: "Verkeer over parking"

Transport Roosens is een van de slachtoffers van de files. Het bedrijf had net nog zijn beklag gedaan bij de transportfederatie TLV over het feit dat ook het havenverkeer voor Kaai 913 op de A12 in de file stond. Ondertussen is de situatie daar dus verbeterd. “Aan de grensovergang met Breda in Hazeldonk zijn het vreselijke toestanden. Het gaat zolang duren tot er een zwaar ongeval gebeurt en een truck op de file inrijdt. De situatie is er zeer onveilig. Er is plaats genoeg om het verkeer over de grote parking te laten rijden. Nu controleert men op de snelweg zelf. Die situatie kost de transportbedrijven veel geld en tijd”, zegt Stephan Roosens.

Nederlandse trucks tegengehouden

Bij de Nederlandse transportorganisatie TLN komen ondertussen klachten binnen van Nederlandse truckers die door de Belgische politie worden tegengehouden aan de grens. Als reden haalt de politie aan dat het niet gaat om producten uit essentiële sectoren. Volgens TLN is heel de transportsector een essentiële sector en moet het vrachtverkeer gewoon doorgang krijgen. Ze heeft hiervoor contact opgenomen met haar Belgische zusterorganisatie Febetra om via die weg het probleem op te lossen.

Koen Heinen