Oosterweeltrein Lineas moet wekelijks 5.300 trucks uit file halen

Spooroperator Lineas verdubbelt de capaciteit van een aantal treinen in en uit Antwerpen zodat wekelijks 5.300 in plaats van 2.600 teu uit de file op het spoor kunnen. Het gaat om lijnen van en naar Zeebrugge, Genk, La Louvière, Gent en Terneuzen.

Die treinen staan in verbinding met de belangrijkste containerkaaien op linkeroever (1742 en 1700) en op rechteroever (869 en 913) via de Main Hub. Daar hebben ze aansluiting op het Europese Green Xpress-netwerk van Lineas.

“Voor het personenvervoer is er de website ‘Slim naar Antwerpen’. Wij willen iets gelijkaardigs aanbieden voor containers, geen app maar extra capaciteit op een aantal korteafstandsverbindingen zegt, Sam Bruynseels, CCO van Lineas.

Verdubbeling

“We verdubbelen de capaciteit op de bestaande verbindingen naar Zeebrugge, La Louvière en Gent en voegen met Gent en Terneuzen nog twee nieuwe verbindingen toe. Ook op de intra-portshuttle LORO tussen linker- en rechteroever bieden we extra capaciteit. Die maatregelen zijn nodig om de impact van de Oosterweelwerken te beperken. Met de verdubbeling van de capaciteit kunnen we per week 5.300 vrachtwagens uit de file halen. Als de markt er klaar voor is, plannen we nog een verdere uitbreiding van de capaciteit”, legt Bruynseels uit. Het Green Xpress-netwerk wordt in de toekomst ook nog verder uitgebreid naar onder meer Polen en het Ruhrgebied, aldus de CCO.

Om de capaciteitsverhoging te realiseren werden extra wagons gehuurd. Treinbestuurders en locomotieven heeft Lineas voldoende.

Lineas vervoert jaarlijks zo’n 33 miljoen ton en 500.000 teu.

Modal-shiftlocomotief

Lineas zet het initiatief extra in de verf door een beschilderde locomotief in te zetten die door een eigen treinbestuurder werd ontworpen. Het organiseerde hiervoor de Lineas Design Awards onder de 2.100 werknemers. Het ontwerp van treinbestuurder Kris De Smedt werd uiteindelijk gekozen om de locomotief te tooien. De locomotief werd gisterennamiddag voorgesteld en vertrok nog dezelfde avond met een lading containers naar Madrid. De beschilderde locomotief moet de modal-shiftboodschap naar heel Europa uitdragen.

Pleidooi voor samenwerking

Een van de bedrijven die van de LORO-shuttle gebruikmaken, is chemiebedrijf Evonik. “Toen de Scheldelaan werd omgevormd tot een bouwwerf, zijn we voor onze exportcontainers overgeschakeld van de weg naar het spoor. We hebben een eigen trein van en naar linkeroever en naar Zeebrugge. Daarnaast maken we gebruik van de LORO-shuttle. Beide treinen vertegenwoordigen elk 40% van het containervolume. De overige 20% gaat via de weg”, zegt Tim Mertens, assistent logistieke processen bij Evonik. Op jaarbasis exporteert het bedrijf zo’n 13.500 teu.

Mertens breekt een lans voor meer samenwerking tussen de spooroperatoren onderling. “Als we het mobiliteitsprobleem echt willen aanpakken, moet er samenwerking zijn tussen de verschillende operatoren”, benadrukt hij tot slot.

Koen Heinen