Onrust over corona-onwetendheid Oost-Europese truckers op terminals

Op sociale media verschijnen heel wat berichten waarin soms in racistische bewoordingen de onwetendheid van Oost-Europese truckers over de coronamaatregelen wordt aangekaart. De transportfederaties vragen begrip voor elkaar.

Medewerkers op de kaaien en andere chauffeurs maken zich zorgen over het feit dat Oost-Europese chauffeurs de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus aan hun laars lappen, uit onwetendheid of omdat ze de aanwijzingen op de terminals niet verstaan of niet kunnen lezen. De reacties op Facebook liegen er niet om. Een bloemlezing: “Bij ons op bureau plakt een blad ‘max 1’. Zou iedereen toch moeten verstaan denk ik dan? Gisteren stonden ze toch bijna met 3 voor mijn bureau. Kzal het eens vertalen maar vrees dat da verloren moeite gaat zijn” – “Volg je de regels op de kaai ni vlieg je buiten en nu het belangrijk is gebeurt er niks” – “As ze hun ni aan de regels kunnen houden der zen er genoeg bij die da kunnen lezen ma die zeggen toch van kust de … ik doen mijn goesting gewoon buiten zetten en ni mer helpen simpel”.

DP World stuurde bericht

Terminaloperator DP World in Antwerpen heeft aan alle chauffeurs een rechtstreeks bericht gezonden in verband met de extra reinigingsmaatregelen. De terminaloperator benadrukt dat de logistieke sector onmisbaar is om het land te blijven bevoorraden en dat het cruciaal is om de veiligheid en gezondheid van iedereen die hierbij betrokken is, voorop te stellen.

“DP World Antwerp neemt de nodige maatregelen om ook zijn bezoekers en chauffeurs te beschermen. Zo zetten we sterk in op de digitalisering van de truckflow, met de ontwikkeling van een mobiele app voor truckers, Route 1700. Dat heeft als voordeel dat fysieke administratie tot een minimum beperkt blijft. De swipe-palen en touchscreens voor chauffeurs worden bovendien regelmatig gereinigd en de schermen in het administratief gebouw werden zodanig opgesteld dat er voldoende afstand bewaard blijft tussen gebruikers. Medewerkers en bezoekers wordt tot slot gewezen op de algemene hygiënische maatregelen via posters en tv-schermen, inclusief de oproep om voldoende afstand te bewaren. We stellen vast dat er onder de truckers veel solidariteit en verantwoordelijkheidszin aan de dag wordt gelegd, en hopen dat iedereen gevolg geeft aan de maatregelen om de veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen te garanderen. Ons respect gaat uit naar allen die zich elke dag op de baan en in het veld begeven om de werking van de haven te garanderen”, zegt CEO Rob Harrison.

Omdat men zich momenteel concentreert op het draaiende houden van de kritische functies op de terminal, is de opvolging van het naleven van de maatregelen echter niet evident.

Grondige maatregelen PSA

Terminaloperator PSA laat eveneens weten dat er grondige maatregelen zijn genomen zoals handgeldispensers en extra kuisploegen om klavieren, touchscreens en fingerscans een hele dag door te reinigen. “We hebben ook maatregelen genomen om afstand te creëren tussen truckchauffeurs in de aanmeldingsgebouwen. We hebben het aantal beschikbare selfservicedesks gehalveerd, het aantal tegelijk toegelaten personen beperkt en we creëren wachtrijen met voldoende afstand”, zegt een woordvoerder. Op de terminals hangen affiches met deze extra maatregelen en met hygiënevoorschriften. “Deze zijn opgesteld met maximaal gebruik van iconen en pictogrammen. We verwachten van de truckchauffeurs dat ze handhygiëne, zoals door de overheid aanbevolen, in acht nemen zoals iedere andere burger”, besluit hij.

TLV blust brandjes

“Wij moeten constant brandjes blussen”, zegt Lode Verkinderen van transportfederatie TLV. Hij verwijst daarbij naar een post die hij ontving van een situatie waarbij heel veel mensen op een kleine ruimte bij elkaar staan. “Wij worden ook geconfronteerd met situaties waarbij chauffeurs door bepaalde bedrijven geweigerd worden of niet van de toiletten gebruik mogen maken. Het is belangrijk dat de impact van de crisis voor de transportsector tot een minimum beperkt wordt. We willen niet dat de toestand van hamsteren omslaat in plunderen omdat de winkels niet meer beleverd kunnen worden, want dan krijgen we een burgeroorlog. Sommige transporteurs zien nu al hun activiteiten in rook opgaan omdat fabrieken sluiten of omwille van absenteïsme”, zegt hij.

Febetra vraagt begrip

Bij Febetra zegt Isabelle De Maegt dat de regels die door de overheid zijn uitgevaardigd, voor iedereen gelden. Ze kreeg ook al reacties van bedrijven die chauffeurs de mogelijkheid bieden om onderweg naar het toilet te gaan. “Hoofdzaak is dat men begrip toont voor elkaar en mekaar ondersteunt om de sector draaiende te houden”, benadrukt ze.

Koen Heinen