Nu ook in Gent fraudeur betrapt met stoorzender kilometerheffing

BIPT en Viapass hebben opnieuw een chauffeur betrapt op het gebruik van een illegale stoorzender in een poging om de kilometerheffing te ontlopen. Fraude komt eigenlijk vrij weinig voor, maar Viapass is niet van plan om de controles te verminderen.

“De controleactie werd deze week gehouden op de R4 in Gent. Daarbij werd een vrachtwagenchauffeur betrapt op het illegale gebruik van een stoorzender, ook ‘jammer’ genoemd. Hij wou dus de kilometerheffing ontwijken. De actie werd uitgevoerd door gewestelijke controle-ambtenaren voor de kilometerheffing in samenwerking met de controleurs van telecomtoezichthouder BIPT”, zegt communicatieverantwoordelijke Edward Claessens van Viapass.

Die stoorzenders zorgen ervoor dat de On Board Unit (OBU) minder of geen kilometers aanrekent. “Met een jammer probeert men de signalen die het tolkastje van de satelliet ontvangt te verstoren, zodat de OBU niet meer correct functioneert”, legt hij uit.

“De betrapte chauffeur werd door de controleurs geverbaliseerd. Door een stoorzender te gebruiken begaan chauffeurs een dubbele overtreding. Enerzijds is dat een inbreuk op de telecomwet die het bezit en gebruik van jammers verbiedt. Dat wordt zeer streng bestraft. Anderzijds frauderen zij ook manifest op de kilometerheffing voor vrachtwagens, met cumuleerbare boetes van 1.000 euro tot gevolg”, zegt Claessens nog.

Regelmatige controles

Volgens hem worden dergelijke controles zeer regelmatig georganiseerd, maar er worden vrij weinig fraudeurs gepakt. “In juni hebben we voor het eerst twee overtreders op heterdaad gevat. Dat gebeurde toen in Wallonië. Het fenomeen – dat overigens ook elders in Europa wordt vastgesteld – is eigenlijk weinig verspreid, leren we uit deze regelmatige controles. Maar dat betekent niet dat wij die zullen verminderen. Integendeel”, klinkt het verder. Alle overtreders waren Belgen.

 “Wij zullen die controles verder blijven uitvoeren om fraudeurs van de baan te halen die de wetgeving niet respecteren en deloyale concurrentie plegen ten opzichte van hun collega’s”, voegt Johan Schoups, administrateur-generaal van Viapass, toe.

Oneerlijke concurrentie

De controleacties worden door de sector toegejuicht. “Deze actie is zeer terecht, omdat ze toont dat ontduikers wel degelijk gepakt worden én een zeer zware boete mogen verwachten. De kilometerheffing geldt voor alle vrachtwagens en dus blijven sluitende controles nodig om de geloofwaardigheid en het draagvlak van het systeem te geranderen. Zo blijft meer dan 99% van de vervoerders wel in orde”, reageert Lode Verkinderen, secretaris-generaal van TLV.

Philippe Degraef, directeur van Febetra, zit op dezelfde golflengte: “Fraudeurs moeten hard aangepakt worden. Wat ze doen is oneerlijke concurrentie tegenover het overgrote deel van de vervoerders, die de kilometerheffing wél betalen”, zegt hij.

Philippe Van Dooren