Ninatrans bijt spits af met Waalse ecocombi

De Waalse overheidsdienst SPW heeft vrijdag definitief het licht op groen gezet voor de start van het ecocombiproject. Lzv’s van Ninatrans, Van Mieghem en Vincent Logistics mogen vanaf vandaag rijden op acht trajecten.

Flows kon de acht trajecten inkijken en vernam dat twee andere bedrijven in de startblokken staan: Galliker uit Luik en Fockedey uit Leuze willen volgens onze informatie binnenkort eveneens trajecten laten goedkeuren.

Ninatrans bijt vandaag de spits af. In Jupille, nabij Luik, is een ecocombi voorgesteld die tussen het depot van AB-Inbev en het distributiecentrum van Colruyt in Ghislenghien zal rijden. De Leuvense transporteur werkte al met de brouwer in het kader van het Vlaamse ecocombiproject. In januari 2015 begon een LZV te pendelen tussen Heverlee en de Antwerpse haven. Per vervoerde eenheid dalen de CO2-emissies met ongeveer 22%, zo werd vastgesteld.

Besparing

Ninatrans zal nu een maand lang tussen Jupille en Ghislenghien rijden met één traject per dag (zes dagen per week). Deze 24 ritten vertegenwoordigen het equivalent van 33 ritten met een normale combinatie. Zo worden negen ritten en 2.954 km bespaard.

Indien het project wordt verdergezet zullen jaarlijks 312 ritten uitgevoerd worden in plaats van 432, en worden 38.400 kilometers bespaard.

Naar Nederland?

Volgens de SPW Wallonie zijn vrijdag - naast het traject tussen Jupille en Ghislenghien - zeven andere goedgekeurd.

Zeven zijn voor Van Mieghem uit Saintes, nabij Tubeke. Deze zijn:

  • Saintes-Athus
  • Athus-Virton-Saintes (een lichte afwijking van het heentraject om teruglading op te halen)
  • Saintes-Bras (nabij Bastogne)
  • Saintes-Lixhe (nabij Visé)

Volgens een medewerker van de SPF stopt dat laatste traject aan de grens met Voeren. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het dus om een transport van en naar Nederland. De Beneluxlanden hebben twee jaar geleden beslist dat grensoverschrijdend verkeer met lzv's toegelaten is. Of het bewuste traject effectief gebruikt kan worden, in nog maar de vraag. Tussen Lixhe en de Nederlandse grens gaat de E25 over een afstand van 400 meter over Vlaams grondgebied. Het Vlaamse gewest moet dus zijn toelating geven.

We hebben Van Mieghem gecontacteerd om te weten hoe het bedrijf deze horde hoopt te kunnen nemen, maar (voorlopig) zonder antwoord.

Vincent Logistics

Volgens Jean Vincent, de topman van Vincent Logistics, zal zijn ecocombi binnen “enkele dagen” rijden. Hij heeft drie trajecten gekregen. Voor een industrieel bedrijf zal hij rijden tussen het Luikse en twee losadressen in Henegouwen en een in Waals-Brabant. Hij gaf om commerciële redenen geen verdere details.

Soepeler dan Vlaanderen

In Wallonië – waar de beslissing om een proef met supertrucks toe te laten, eind 2016 werd genomen – wordt verwacht dat alles in een stroomversnelling raakt. “Er is een jaar vertraging opgelopen door problemen rond de vorming van de chauffeurs, maar nu kan het snel gaan. In tegenstelling tot Vlaanderen is Wallonië immers veel soepeler dan Vlaanderen in het goedkeuren van de trajecten”, zo zegt een insider.

De reden is dat Wallonië oordeelt dat elk traject dat goedgekeurd is voor uitzonderlijk vervoer, de facto in aanmerking komt voor ecocombi’s. Het is overigens de dienst ‘Transport Exceptionnel’ van de SPW die de trajecten in Wallonië goedkeurt.

Philippe Van Dooren