Nieuwste generatie goederenwagon legt last mile zelfstandig af

Een Duits onderzoeksinstituut heeft een concept voor een goederentrein ontwikkeld, met wagons die de last mile zelfstandig kunnen afleggen. Verspreid wagonvervoer wordt hierdoor flexibeler, sneller en efficiënter.

Tijdens een Flows-event rond verspreid vervoer of ‘single wagon load’ (SWL) in 2015 bleek al dat verladers meer flexibiliteit, transparantie en kwaliteit van dit type spoorvervoer verwachten. Professor Theo Notteboom wees toen op de nood aan marktgedreven businessmodellen, nieuw last mile-infrastructuurdesign en aangepaste SWL-technologie. Het door het DLR ontwikkelde concept kan een antwoord bieden.

Volgens de onderzoekers kent het verspreid vervoer een omslachtig proces, dit door het samenstellen en ontkoppelen van wagons. Het vervoerstype stond om die reden de voorbije jaren onder druk. Losse wagons ophalen en afleveren is zeer arbeids- en tijdsintensief en vertegenwoordigt 30 tot 40% van de totale kostprijs. Het proces zorgt voor lange periodes van stilstand en een gemiddelde snelheid van slechts 18 kilometer per uur. De onderzoekers gaan er ook van uit dat in de toekomst vooral het vervoer van kleinschaliger zendingen zal toenemen.

Nieuwe generatie

Om het SWL-vervoer 'futureproof’ te maken, ontwikkelde het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) een basisconcept Next Generation Train Cargo (NGT Cargo), waarbij de intelligente wagons over een eigen aandrijfsysteem met elektromotoren, een batterij en ook remkrachtrecuperatie beschikken. Daardoor kunnen de wagons zelfstandig rangeren en worden rangeerders, rangeerlocs en bovenleidingen overbodig. De wagons kunnen de last mile naar de eindklant, een haven of logistieke terminal zelfstandig afleggen. Sensoren kunnde de locatie constant doorgeven en klanten krijgen in realtime informatie over de status van de lading en het exacte tijdstip van aankomst.

De wagons zijn onderling niet materieel gekoppeld en sluiten naadloos op elkaar aan. Daardoor is er minder luchtweerstand en geluid. Ook een koppeling met een NGT HST-passagierstrein is mogelijk. Door personen- en goederenvervoer te bundelen, kan de spoorcapaciteit beter worden benut.

Euraziatisch spoorvervoer

Voor vervoer over langere afstanden worden de wagons vooraan voorzien van een ‘aandrijfkop’ die op hogesnelheidslijnen een snelheid tot 400 kilometer per uur kan halen en op een gewone spoorlijn 160 tot 200 kilometer per uur. Volgens de onderzoekers biedt dit interessante mogelijkheden voor het intercontinentale spoorvervoer tussen Europa en Azië.

Uitwerken

Met het basisconcept in handen gaan de onderzoekers zich nu toeleggen op een gedetailleerd logistiek- en bedrijfsconcept en het ontwerpen van terminals en laad- en losplaatsen. Ook het wagonconcept en de aandrijftechnologie worden verder uitgewerkt.

Koen Heinen