Nieuwe sporenbundel moet spoorvervoer haven Zeebrugge aanzwengelen

Met de start van de werken voor de nieuwe sporenbundel in Zwankendamme mag Zeebrugge uitkijken naar een betere spoorverbinding tussen de haven en het hinterland. De sporenbundel zal specifiek dienen voor aankomende en vertrekkende goederentreinen.

Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft dinsdag in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en Renaat Landuyt, burgemeester van Brugge, het startschot gegeven voor de werken aan de nieuwe sporenbundel in Zwankendamme.

Infrabel zegt hiermee te anticiperen op de te verwachten groei van de haven van Zeebrugge.

In een eerste fase moeten de twee bestaande hoofdsporen voor het reizigersverkeer verlegd worden. Het hoofdspoor tussen Brugge en Zeebrugge komt zo buiten de spoorbundel te liggen, waardoor goederentreinen de reizigerstreinen niet langer zullen kruisen. Dat moet zowel de veiligheid als de stiptheid van het treinverkeer ten goede komen.

In een volgende fase worden de extra sporen van de bundel aangelegd. Het projectgebied van bundel Zwankendamme is ongeveer 1,5 kilometer lang en strekt zich uit van het voetbalstadion Lissewege tot de nieuwe boogbrug Wulfsberge.

Specifiek voor goederentreinen

De nieuwe sporenbundel zal specifiek dienen voor aankomende en vertrekkende goederentreinen richting de haven en het binnenland. Vandaag gebeurt dit nog in het bestaande vormingsstation ‘Zeebrugge Vorming’, waar ook de goederentreinen worden samengesteld. Het scheiden van deze activiteiten in beide bundels zal onnodige treinbewegingen vermijden en bijdragen tot een vlotter spoorverkeer. De spoorarbeiders zullen bovendien hun werk veiliger, efficiënter en sneller kunnen uitvoeren. ‘Zeebrugge Vorming’ wordt op termijn eveneens uitgebreid en gemoderniseerd.

“De nieuwe sporenbundel zal vooral bijdragen tot een betere organisatie van het spoorvervoer in de haven. Het komt voornamelijk de capaciteit van de vorming ten goede. Deze werken waren al lange tijd geprogrammeerd”, reageert Joachim Coens, CEO van de haven van Zeebrugge, op de start van de werken.

Milderende maatregelen

Met groene geluidsschermen langs de sporen in Zwankendamme en het naburige Lissewege en geluidswerende raildempers op de spoorstaven investeert Infrabel in de rust en het comfort van de bewoners. Tussen het nieuwe sporenbundel en Zwankendamme komt een groene berm die toegankelijk zal zijn voor het publiek.

Door het gebruik van lang gelaste spoorstaven en wissels zijn er minder voegen en verdwijnt dus ook het typische cadansgeluid van de voorbijrijdende treinen.