Nieuwe regels moeten werken in binnenvaart aantrekkelijker maken

Er komt een Europees geldend examen voor binnenvaartbemanning gebaseerd op uniforme beroepscompetenties. "Een welgekomen maatregel voor het personeelstekort in de sector, zegt Vlaams Europarlementslid Mark Demesmaeker (N-VA).

De binnenvaartsector kampt al geruime tijd met een tekort aan gekwalificeerd varend personeel. Ook in Vlaanderen is de instroom vanuit het onderwijs onvoldoende. Doordat de lidstaten verschillende kwalificatiesystemen hanteren is de arbeidsmobiliteit van bemanningsleden binnen Europa beperkt en raken vacatures moeilijk ingevuld.

Het Europese parlement heeft dinsdag een nieuwe richtlijn gestemd waardoor de beroepscompetenties uniform worden vastgelegd via een Europees geldend examen. Competentiegerichte kwalificaties moeten ook de veiligheid verbeteren en de kosten van ongevallen verminderen.

Vlaanderen

“De nieuwe richtlijn moet de toegangsdrempel tot beroepen in de binnenvaart verlagen en het beroep aantrekkelijker maken. Het zal voor de werknemers gemakkelijker worden om een job aan te nemen waar deze beschikbaar is. Bedrijven kunnen personeel aanwerven uit heel Europa. Dit kan hen helpen om hun activiteiten uit te breiden”, zegt Vlaams Europarlementslid Mark Demesmaeker (N-VA), die het dossier heeft opgevolgd vanuit de Transportcommissie.

In Vlaanderen stelt de binnenvaartsector 6.000 mensen rechtstreeks tewerk. De gemiddelde leeftijd bedraagt 55 jaar. “Vlaanderen is groot geworden dankzij zijn waterwegen. In de loop van de 19de en de 20ste eeuw hebben we het water echter de rug toegekeerd. Het wordt tijd dat we de mogelijkheden van het vervoer via het water herontdekken. Zowel hier als in de rest van Europa bieden de waterwegen nog steeds onbenut potentieel. Ik heb zelf kunnen vaststellen hoe ondernemers in de sector met innovatieve oplossingen inspelen op de troeven van de binnenvaart. Toekomstige groei staat of valt evenwel met gekwalificeerd personeel. De nieuwe richtlijn is dus welgekomen”, besluit Demesmaeker.

Sociale partners

De Europese sociale partners in de binnenvaart, met name de European Barge Union (EBU), de European Skippers Organisation (ESO) en de European Transport Workers’ Federation (ETF), noemen de richtlijn een belangrijke stap voorwaarts naar een Europese arbeidsmarkt voor binnenvaartprofessionals en geharmoniseerde werk- en leefomstandigheden in de sector.  

Koen Heinen