Nieuwe hub gecombineerd trailervervoer in haven van Calais

Het Duitse CargoBeamer bouwt een nieuwe Europese hub voor gecombineerd trailervervoer in de haven van Calais. Het bedrijf ontwikkelde een lateraal laadsysteem zonder kranen. De investering bedraagt 32 miljoen euro. Europa geeft 7 miljoen euro steun.

De overeenkomst voor de Europese steun in het kader van het Trans-European Transport Netwerk (TEN-T) werd maandag in Calais ondertekend. De steun was cruciaal voor de realisatie van het project door CargoBeamer. De Duitse groep had de plannen voor een ‘spoorsnelweghub’ al in 2016 aangekondigd, maar kan nu effectief van start gaan.

Europese hub voor kanaalverkeer

De haven van Calais en de Kanaaltunnel verwerkten vorig jaar in totaal 3,6 miljoen vrachtwagens. Het CargoBeamer-project moet een milieuvriendelijk alternatief bieden voor het vrachtvervoer over de weg. De terminal krijgt een oppervlakte van 5,7 ha op het bedrijventerrein Turquerie, dat een belangrijke logistiekhub in Noord-Frankrijk moet worden. Er komen 18 automatische overslagmodules en 150 parkingplaatsen voor trailers.

Twintig minuten

De CargoBeamer-technologie bestaat uit een volledig geautomatiseerd horizontaal elektrisch overslagsysteem. Alle standaardtrailers kunnen ermee behandeld worden, ook niet-kraanbare. Het systeem werkt snel en zorgt voor weinig geluidshinder. Een volledige trein kan in twintig minuten gelost en geladen worden. De capaciteit van de terminal bedraagt zo’n achthonderd trailers per dag. Vanop de terminal zullen spoorsnelwegverbindingen naar de rest van Europa vertrekken.

Koen Heinen